"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Warga emas minum arak, penjara dan denda RM10,000

Meor Riduwan Meor Ahmad
am@hmetro.com.my
Toong Chen Qen (baju t kuning) dihukum penjara sehai dan dikenakan denda RM10,000. FOTO Meor Riduwan Meor Ahmad
Toong Chen Qen (baju t kuning) dihukum penjara sehai dan dikenakan denda RM10,000. FOTO Meor Riduwan Meor Ahmad
Melaka: Lelaki warga emas dijatuhi hukuman penjara sehari dan didenda RM10,000 oleh Mahkamah Majistret Ayer Keroh di sini, tadi, selepas mengaku bersalah menunggang motosikal di bawah pengaruh alkohol, tahun lalu.

Majistret Mazana Sinin membuat keputusan itu selepas menerima pengakuan bersalah tertuduh, Toong Chen Qen, 63.

Mazana menetapkan hukuman penjara bermula hari ini dan jika gagal membayar denda, lelaki itu boleh dipenjara tambahan empat bulan selain lesen memandu digantung dua tahun.

Berdasarkan fakta kes, perbuatan dilakukan di Jalan Tamby Abdullah, di sini, pada jam 2.30 pagi, 2 September 2023, kira-kira jam 2.30 pagi.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan mengikut Seksyen 45A(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987, jika disabitkan boleh dipenjara maksimum dua tahun dan denda antara RM10,000 hingga RM30,000.

Terdahulu, Chen Qen yang tidak diwakili peguam merayu denda ringan kerana tidak bekerja dan menanggung ibu berusia lebih 80 tahun serta isteri dan anak perempuan yang menghidap penyakit mental.

Pegawai Pendakwa Inspektor Mohammad Naim Abd Jalil bagaimanapun memohon hukuman setimpal sebagai pengajaran kepada tertuduh.

Tiada ulasan: