"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'MP Bersatu diseru sokong Anwar, ROS belum lulus pindaan parti'

Hariz Mohd

Ahli Parlimen Bukit Gantang Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abu Fasal tetap tidak berbelah bahagi dalam menyokong Perdana Menteri Anwar Ibrahim, dan berkata ahli parlimen Bersatu yang lain juga tidak perlu takut.

Dia berkata peraturan baru Bersatu untuk menghalang wakil rakyat parti itu berpaling tadah dengan menukar sokongan sebenarnya tidak boleh menghalang ahli parlimen Bersatu daripada menyokong Anwar.

"Saya menyeru ahli parlimen Bersatu yang ada rancangan atau niat untuk bantu kawasan masing-masing dengan beri sokongan kepada PMX, teruskan.

"Pindaan ini tidak boleh halang sokongan kepada PMX.

EGM Bersatu.

"Kalau perlembagaan ini belum lagi diluluskan oleh ROS dan boleh dibawa ke mahkamah untuk dicabar.

"Jangan putus asa," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Syed Abu Hussin antara enam ahli parlimen Bersatu yang mengisytiharkan sokongan kepada Anwar.

Bersatu hari ini meluluskan pindaan kepada Perkara 10 perlembagaan partinya, dengan menetapkan peraturan bahawa ahli yang menentang keputusan parti dianggap telah keluar parti, sekali gus mencetuskan penguatkuasaan undang-undang anti lompat parti.

Bagaimanapun, peraturan itu bukan retrospektif (tidak mengambil kira kejadian ahli parlimen Bersatu menukar sokongan sebelum ini).

Namun, Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin berkata ahli parlimen Bersatu yang sudah menyokong Anwar akan diminta untuk menyatakan semula pendirian mereka.

Jika mereka berbuat demikian, maka mereka akan melanggar peraturan baru itu, katanya.

Tiada ulasan: