"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jika BN Kalah Salahkan SPRM dan KPN!


Pelbagai kritikan, pelbagai teguran... terutama terhadap SPRM dan Polis yang tidak profesyenal serta melakukan pendakwaan terpilih.Kesemua kritikan dan aduan tidak diindahkan, malah diperlekehkan oleh Ketua Pesuruhjaya SPRM dan Ketua Polis Negara.

Mereka masih terbuai dengan mimpi memegang jawatan mereka sampai mati, yang kerjanya membodek dan mengampu kerajaan yang sedia ada sekalipun kepincangannya telah diketahui oleh masyarakat umum.

Mereka begitu cepat bertindak jika aduan itu datangnya dari anggota parti politik kerajaan, sebaliknya akan melengah-lengahkan malah begitu banyak dibakulsampahkan sahaja dengan alasan tak cukup bukti jika ia datang dari bukan pihak kerajaan. Bagi yang melibatkan aduan terhadap pemimpin pembangkang, tiba-tiba belum apa-apa lagi, mereka akan mewarwarkan segera: sudah ada bukti kukuh, jika tiada bukti pastikan juga bukti yang lemah itu diperkukuhkan dengan apa cara sekalipun.

Itulah budaya mereka. Itulah persepsi yang ada terhadap mereka kini.

Daripada kenyataan terbaru yang dikeluarkan oleh Ketua Pesuruhjaya SPRM, jelaslah kepada rakyat bahawa mentaliti mereka hanya berada di tahap itu. Mereka laksana lembu-lembu - tiada perkataan lebih murni selainnya - untuk menjelaskan cara mereka bertindak dan bekerja.

Apabila Angkatan Muda Keadilan (AMK) menghadiahkan lembu kepada SPRM sebagai tanda protes mereka kerana SPRM didakwa mengamalkan double standard, Ketua Pesuruhjaya SPRM menjawab ia adalah penghinaan kepada kerajaan. Katanya mereka telah buat laporan polis mengenai hal itu dan kini terserah kepada polis. Menghina kakitangan kerajaan yang menjalankan tugas mereka adalah satu kesalahan, tambahnya

"Mereka menggunakan lembu untuk memperolokkan orang lain. Itu bukan sesuatu yang baik. Pada saya, itu memperolokkan kami... mereka memperkatakan tentang profesionalisme tetapi mereka sendiri tidak profesional. Mereka emosional. Kita baru membuat sedikit penguatkuasaan dan mereka sudah mula berkata macam-macam tentang kita. Sebelum ini, apabila kita menangkap orang-orang daripada kerajaan dan sektor swasta, mereka tidak pula berkata apa-apa."

Terus terang kami ingin nyatakan itu bukan memperolokkan. Tetapi memang sungguh. Kami tidak emosional, tetapi ia manefestasi dari satu kehampaan tentang cara anda bekerja.

Jika tidak percaya ayuh kita ke gelanggang rakyat dan lakukan undian/bancian tentang persepsi rakyat terhadap SPRM? Jika ianya menunjukkan bahawa persepsi rakyat rata-rata menyatakan SPRM itu lembu yang dicucuk hidung, anda mesti letak jawatan malah dipecat terus dari kedudukan anda yang menikmati segala bayaran dari hasil yang diperolehi dari rakyat. Anda berani?                                                                                                                                                                    Ahmad Said Hamdan berkata lagi:

Mereka ini sebenarnya bukan bertujuan untuk membuat laporan. Mereka lakukannnya untuk memalukan orang. Mereka lebih suka jika SPRM gagal kerana mereka boleh katakan, kerajaan berat sebelah. Jika mereka serius dalam membuat laporan, mereka akan melaporkan dan diam. Bagaimanapun, jika kita tidak menjalankan tugas, barulah mereka boleh 'hentam' kita. Tetapi mereka telah memalukan orang melalui media terlebih dahulu. Adakah itu adil?

Saya kira jawapan itu untuk anda juga. Tujuan anda menyatakan secara terbuka anda mempunyai bukti yang kukuh terhadap Menteri Besar Selangor mengenai isu 46 ekor lembu dan penyeggaraan kereta peribadi adalah bertujuan memalukan orang. Jika anda serius membuat siasatan, anda menyiasat dan diam. tetapi anda telah memalukan orang melalui media terlebih dahulu. Adakah itu adil?

Cakap tak serupa bikin!

Begitulah juga dengan kenyataan-kenyataan memualkan dari Ketua Polis Negara yang menyatakan bahawa polis tidak zalim.

Pelbagai bukti telah dirakam dan ditunjukkan bahawa sikap sesetengah anggota polis bersikap zalim yang hingga kini tidak diambil tindak 

Umum mengetahui, tindakan dan siasatan terpilih juga telah menjadi amalan PDRM. Apabila UMNO berhimpun, berdemo, membuat laporan, anda mendiamkan diri malah dalam beberapa kes PDRM seolah-olah dilihat "bekerjasama penuh" terhadap mereka dengan mengeluarkan kenyataan-kenyataan kononnya mereka diprovokasi dan seumpamanya. Tetapi jika perkara yang sama dilakukan oleh pihak pembangkang sepantas kilat anda mengecap ia sebagai perhimpunan haram dan berlakulah tindakan-tindakan anggota anda membelasah dan menahan mereka. Tidak zalimkah anggota anda di dalam kes Kugan? Tidak zalimkah namanya apabila anggota anda membiarkan pemuda UMNO menyerang OKU seperti Karpal Singh yang berkerusi roda di perkarangan Parlimen?

Kami telah lama mengingatkan anda berdua untuk berkhidmat untuk negara secara profesyenal dan tanpa berat sebelah. Anda merasa puas hati kerana telah dapat menyenangkan hati "tuan-tuan" anda yang memegang tampuk kerajaan. tetapi anda berdua lupa bahawa rakyatlah yang menjadi "penentu akhir" siapakah yang bakal diletak dan dinobatkan sebagai pemegang tampuk kerajaan.

Justeru itu jika UMNO-BN yang selama ini anda berdua letakkan seluruh jiwa dan raga anda untuk berkhidmat untuk mereka dan bukannya untuk rakyat, maka rakyat sepastinya akan membuat keputusannya dengan bijak nanti untuk memilih siapa yang bakal mereka inginkan memegang tampuk kerajaan. 

Berkali kami nyatakan bahawa kami para blogger tidak pernah berhasrat dan betindak untuk menghasut rakyat membenci SPRM atau pun polis, namun tindakan anda sendiri berdualah yang menyebabkan rakyat begitu benci dan jijik terhadap institusi yang anda pegang kini.

Jika BN gagal di dalam setiap kali pilihanraya, anda berdua juga adalah diantara faktor utamanya!                                                                                                                                                       http://greenboc.blogspot.com/

Tiada ulasan: