"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PERAK – Retak Membawa Belah (Bhgn 6)

Ke Mana Halatuju Parti Umno? 

Negara sedang kegawatan sekarang ini. Seperti juga dunia luar yang kegawatan ekonominya, keadaan ekonomi negara kita adalah lebih teruk daripada yang dibayangkan. Kadar pengangguran semakin meningkat, begitu juga dengan kadar jenayah. Semakin ramainya pendatang asing yang melakukan kerja-kerja jijik seperti merompak, memeras ugut dan membunuh, semakin kurang berita sebenar yang diketahui berapa ramaikah pendatang asing yang masuk itu pendatang haram?

Yang amat menakutkan ialah melonjaknya perbuatan khalwat di kalangan kaum kita kerana mengisi perut yang lapar. Kerana itu kita tidak boleh hairan apabila ada beberapa kes selebriti yang menjual maruah diri kerana ketiadaan pekerjaan tetapi perlu wang untuk bayar sewa apartment yang tinggi dan ansuran kereta mewah yang baru dibeli.

Beberapa bulan yang lalu semasa krisis ekonomi global meledak, Timbalan Perdana Menteri Najib Tun Razak, telah berkata dengan lantang bahawa negara ini tidak akan terjejas oleh ledakan krisis ekonomi global itu. Tetapi apa yang jadi sekarang? Kerajaan BN pimpinan Abdullah Ahmad Badawi akan mengumumkan satu bajet mini dengan tujuan mahu menyerap bahana kegawatan itu.

Beginilah cara UMNO memimpin negara. Selalu suka berbohong serta mengamalkan sikap “denial” (penafian) dan pada waktu yang sama UMNO terus berusaha mengkucar-kacirkan perjalanan beberapa kerajaan negeri pimpinan PAKATAN RAKYAT (PR) dengan niat mahu merampas kembali kuasa pemerintahan negeri-negeri ini.

Sebelum berlakunya pilihan raya ke-12 dahulu UMNO pernah menerajui kepimpinan hampir semua negeri di Semenanjung Tanah Melayu. Hanya di Pulau Pinang dahulu, UMNO memainkan peranan sebagai penguasa nombor dua dalam kerajaan negeri itu. Di Kelantan UMNO merupakan parti politik yang menguasai pihak pembangkang.

Sejarah telah merakamkan bahawa kerajaan Barisan Nasional/UMNO selepas pilihan raya ke-11 (2004) dahulu adalah sebuah kerajaan yang sungguh besar majoritinya, baik di peringkat pusat mahupun di peringkat negeri-negeri. Malahan, kerajaan PAS yang tegak di Kelantan hanya wujud laksana nyawa ikan gara-gara lebih satu kerusi sahaja dalam Dewan Undangan Negeri.

Akan tetapi apabila berlangsungnya pilihan raya umum ke-12 dahulu, BN telah diaibkan dan hilang kuasa pemerintahan di Pulau Pinang, Kedah, Selangor, dan Perak; sambil gagal merampas kembali kepimpinan negeri Kelantan. Ia menang tipis di beberapa negeri lain seperti Negeri Sembilan dan Terengganu.

Kekalahan teruk BN di Selangor dan Pulau Pinang adalah sungguh mengejutkan Barisan Nasional amnya, dan khususnya UMNO. Kerana itu UMNO cuba sedaya upaya merampas kembali tampuk pemerintahan negeri yang telah menegakkan kerajaan Pakatan Rakyat.

Pelbagai kisah dalam usaha rampasan kuasa itu. Ia melibatkan pelbagai mainan politik yang menyerlahkan juga ketokohan setiap seseorang ahli politik yang terlibat. Kita akan rakamkan beberapa contoh untuk rujukan generasi akan datang, yang mahu main politik.

a) UMNO cuba pancing PAS dengan menggoda seorang peminpin PAS yang pandai bercakap tetapi mempunyai nafsu mahu menjadi Menteri Besar Selangoir. Si pemimpin PAS ini telah memujuk Presiden PAS Tuanguru Haji Hadi agar memperkenankana penubuhan satu kerajaan campuran PAS-UMNO. Pelbagai helah dilakukannya untuk mengabui pemikiran Haji Hadi. Mujur, Tuan Guru Nik Aziz dan Tuanguru Haron Din sedar akan kelentongan ini dan mereka telah meminta Tuanguru Hadi akur kepada perjanjian awal yang diadakan oleh PAS bersama Keadilan dan DAP dalam gagasan Pakatan Rakyat.

Mainan politik Hassan Ali meledak kerana beliau tertekan setelah projek ‘summer camp’ di Sungai Tekali Ulu Langat tergugat kerana kekurangan penyertaan pihak yang berduit untuk beliau meneruskannya. Saya berani berkata usaha Hassan Ali dalam penubuhan kerajaan campuran di Selangor itu sudah dilihat kini oleh orang Melayu di luar kelompok UMNO sebagai satu usaha yang rakus dan sekali gus melunturkan kepercayaan Melayu bukan-UMNO terhadap Hassan Ali.

Hassan Ali naik ghairah kerana pujukan Dr. Khir Toyo yang gilakan kuasa. Khir Toyo seolah-olah seorang lelaki yang gila talak setelah UMNO dan BN kalah teruk di Selangor. Sehingga kini, kita lihat Khir Toyo masih bernafsu, dan terus mahu menjadi Ketua Pemuda UMNO pula. Saya tidak fikir Khir akan menang bertanding jawatan itu yang turut dicabar oleh Khairy Jamaluddin dan Mukhriz Mahathir.

Kita boleh lihat cara Khir Toyo mainkan sentimen politik kotor. Dia telah memimpin sekumpulan kecil ahli UMNO yang diupahnya untuk menunjuk perasaan di Pulau Pinang terhadap Karpal Singh. Lantas melalaklah sekumpulan Melayu untuk tontonan media dengan slogan dan sepanduk mengatakan Karpal Singh biadap dan derhaka kepada raja. Ada pula yang mengsyorkan Karpal dibuang negara kalau tidak ditangkap di bawah ISA. Kini Khir Toyo mainkan sentimen politik lagi mahukan Menteri Beaar Selangor meletakkan jawatannya atas kes salahguna kuasa.

Jelas, Khir Toyo ghairah mahukan publisiti untuk menang bertanding menjadi Ketua Pemuda UMNO, nanti.

Kalau Khir Toyo menang juga pencalonan Ketua Pemuda UMNO nanti, nampak sangatlah para perwakilan di persidangan UMNO nanti sudah hilang arah tuju sasaran politik mereka, ataupun MUNGKIN ada pihak yang dijulap oleh wang. Mereka harus ingat perbuatan Khir Toyo semasa menjadi menteri besar dahulu yang memberikan tanah kepada para kroninya. Yang paling menjijikkan ialah perbuatan Khir Toyo menghadiahkan sebatang penyapu kepada seorang pegawai kerajaan, yang dianggapnya kurang produktif.

Sepatutnya dalam persidangan UMNO nanti ada satu majlis memberi hadiah satu batang penyuapu kepada menteri besar UMNO yang kehilangan kuasa di negeri mereka. Harus ada majlis hadiah penyapu kepada bekas menteri besar Kedah, Perak dan Selangor.Sudah tentu penyapu yang paling besar layak dihadiahkan kepada Khir Toyo.

Insan bernama Khir Toyo harus sedar zaman beliau berpolitik sudah sampai ke penghujungnya. Dia masih ghairah mahu menonjolkan dirinya, tetapi semasa dia memegang tampuk kuasa di Selangor dia telah membazirkan wang rakyat. Saya pernah menceritakan bagaimana kerajaan Selangor zaman Khir Toyo dahulu membazirkan wang ringgit setiap kali mereka adakan persidangan Exco. Ini amat berbeza dengan zaman Tan Sri Khalid Ibrahim yang tidak memerlukan banyak protokol semasa menjalankan tugasnya.

Sepatutnya Kerajaan PR Selangor siarkan segala bentuk penyelewengan dan pembaziran pemerintahan Khir Toyo secara bersiri dalam Warta Selangor supaya ahli-ahli UMNO yang akan menyertai persidanagn UMNO nanti faham, apa jenis manusia yang akan mereka lantik menjadi Ketua Pemuda UMNO.

Secara peribadi saya mengharapkan Mukriz menang, kerana dia adalah “lesser of the three evils”. Apabila dibandingkan Mukhriz, Khairy Jamaluddin dan Khir Toyo saya fikir Mukhriz harus diberikan kepercayaan memimpin pergerakan itu walaupun kini Putera dan Puteri UMNO sedang giat mencanang agar Khairy Jamaluddin menang besar. Lagipun, apabla Paklah sudah pergi nanti, saya fikir Khairy akan lebih kerap dengan pelaburan serta lombong emasnya di Port Morseby. Kita akan bincang perkara ini lebih lanjut lagi akan datang, pada ketika yang sesuai.

Yang penting sekali, Mukhriz mempunyai jaringan suara marhaen yang lebih luas berbanding Khir Toyo dan Khairy Jamaluddin dirangkum bersama. Seorang ketua pemuda UMNO mesti menyedari getaran jiwa rakyat marhaen untuk berjaya. Ini pernah ditunjukkan oleh Anwar Ibrahim kerana dia ada ABIM memberi sokongan itu. Lagipun Mukhriz dapat melaungkan bisikan hati dua orang negarawan yang bergelar Tun dan yang didekati bila-bila masa.

Khir masih cuba mengkucar-kacirkan kerajaan PR pimpinan Tan Seri Khalid Ibrahim. Yang paling terkini PR sedang diasak oleh kemelut seorang ADUN Bukit Lanjan, Elizabeth Wong yang telah menyerahkan surat perletakan jawatan setelah gambar beliau separuh bogel di kamar tidur tersebar luas di internet.

Saya akan kupas kisah ini dalam siri yang mendatang kerana saya percaya ini adalah satu kerja busuk oleh golongan yang ‘frust’ dalam merebut kuasa politik sudah sudah capai status ‘gila-talak’ juga. Ironisnya apa yang melanda Elizabeth Wong turut menghantui ADUN PKR di Bukit Selambau. Cuma, kerana kebijaksanaan Menteri Besar Kedah, gambar ADUN itu belum lagi tersebar di internet.

Eloklah kita bincangkan kisah ini dalam Bahagian Tujuh nanti.. Memadailah dulu kalau saya ulangi apa yang pernah saya tulis dahulu betapa UMNO sudah pandai menggunakan PDRM dan SPRM (klon Badan Pencegah Rasuah) sebagai sayap barunya untuk cuba merampas kuasa politik sebelum Najib naik bertakhta.

b) Memang kita semakin hairan bagaimanakah pihak PDRM dan BPR semakin lantang menekan golongan pemimpin parti pembangkang. Ketua Pesuruhjaya SPRM telah bersuara lantang mahu mengheret Menteri Besar Selangor ke mahkamah kerana “sudah ada bukti kukuh berlakunya salahguna kuasa oleh Menteri Besar. Saya diberitahu ada dua kes dalam istilah ‘salahguna kuasa’ itu. Satu ialah kerana menggunakan kereta peribadi sebagai kereta rasmi dan tentunya Menteri Besar menggunakan minyak ‘inden’ mungkin ataupun membuat tuntutan apabila ada kerosakan pada kereta itu. Yang kedua ialah kisah pengagihan lembu korban.

Pada pendapat saya kalau inilah kes yang hendak di bawa ke mahkamah eloklah Ketua SPRM itu bersara awal sahaja, kerana jelas dia buat kerja bodoh atas arahan pihak tertentu yang mahu mengaibkan Tan Sri Khalid. Eloklah dia selidik kisah makmal komputer yang runtuh di sekolah-sekolah kerana kontraktor yang mengendalikannya terpaksa menyumbang RM50,000 kepada anak Aziz Shamsuddin. Kemudian, periksa kes ‘Borang Pengesahan Siap Kerja’ yang perlu ditandatangani oleh gurubesar beberapa sekolah seluruh Perak, yang tidak tahu menahu akan kerja-kerja yang dijalankan kerana Menteri Pelajaran Hishamuddin Hussin mengeluarkan arahan kerja itu kepada Ketua Pemuda Gopeng secara suka-suka. Kalau projek semacam ini wujud di Perak tentu lebih banyak kes Borang Pengesahan Kerja yang wujud di sekolah lain di negeri yang lain di merata negara.

Kalau si bahlol ini mahu publisisti murahan eloklah dia lakukan siasatan bagaimana kerajaan boleh bertindak memperbaiki tanah cerun yang runtuh di Buikit Antarabangsa dengan nilai sebanyak RM70 juta sedangkan itu projek swasta dan kerja-kerja pemulihan itu seharusnya dibuat oleh pihak swasta? Bukankah nampak sangat betapa kerajaan memberi kemudahan kepada golongan kaya-raya sedangkan wang tujuh puluh juta itu sudah cukup untuk memperbaikki keadaan perumahan setinggan di Kampung Medan dan Kampung Baru?

Kalau kerajaan prihatin sangat dengan masalah penghuni rumah yang merana, kenapa tidak dibaiki semua rumah marhen yang retak-retak disebabkan kualiti pembinaan yang tidak bermutu? Tanyalah Persatuan Pengguna maklumat rumah-rumah yang baru didudukki tetapi sudah hampir runtuh untuk kerajaan tolong baiki.

Saya cabar SPRM selidik dan siasat serta hebahkan para pemilik rumah-rumah yang runtuh di Bukit Antarabangsa itu dan senaraikan jawatan mereka supaya marhaen tahu cerita sebenar kenapa kerajaan sanggup berbelanja RM70 juta menolong mereka. Kebanyakan mereka adalah ketua ekskutif agensi kerajaan dan pegawai tinggi kerajaan dan swasta. Apabila rumah runtuh, mereka berpindah ke rumah yang disediakan oleh majikan mereka. Yang jelas tidak ada seorang pun yang duduk di balairaya kerana ketiadaan rumah.                                                                         

  c) Tengku Razaleigh Hamzah dalam laman webnya ada menulis pada 13 Februari, 2009 dengan tajuk “UMNO Then and Now” ( UMNO dulu dan sekarang). Saya ingin terjemahkan artikel ini seperti berikut:

“UMNO adalah sebuah parti yang punyai satu nama besar dan banyak jasanya.

UMNO telah dilahirkan pada 1946 untuk pertahankan hak orang-orang Melayu dan Raja-raja. UMNO telah menyatupadukan rakyat di Malaya untuk melakar kemerdekaan pada 1957. Pada 1963, ketrua UMNO, Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, telah mengusahakan satu langkah yang lebih berani, dengan menubuhkan Malaysia. Pada 16 September Tunku telah mengisytiharkan “hasil pemikiran yang panjang dan teliti,” tercapailah satu muafakatan melalui perbincangan dan debat, penyelidikan dan pemilihan.”

Almarhum telah mengisyitihar dengan bangganya: “Kita telah wujudkan Malaysia melalui perbincangan yang sihat dan tolak ansur. Semangat kerjasama dan sepakatan adalah satu bukti keinginan kita untuk mengongsi destini yang sama.” Semangat ini dipanggil oleh Almarhum sebagai “asas Malaysia” yang dianggap “pemangkin masa depan.”

Malaya dan Malaysia merupakan kejayaan satu wawasan hasil kerja yang penuh kesabaran. Kepimpinan UMNO merencana visi itu dan mempengaruhi orang lain untuk turut serta dan membantu segala unsur Perlembagaan untuk melahirkan sesbuah negara melalui perundingan yang memakan masa beberapa bulan. “Selangkah demi selangkah konsep itu membiak subur”. Perbincanagan isu Perlembagaan telah diteruskan semasa negara dilanda serangan pengganas komunis, konfrontasi dengan negara-negara jiran yang nekad mahu menggagalkan pakatan itu, sedangkan waktu itu juga Perang Dingin sedang memendungi dunia..”...............

.......”Demikianlah pada tahap awalan, UMNO berjaya dengan wawasannya sebagai parti orang-orang Melayu dan parti sebuah negara. Beginilah caranya UMNO melindungi kedaulatan raja-raja Melayu, dan berjaya mengungguli ketuanan pimpinan politik Melayu. Kita mampu memenangi hati nurani rakyat kesemuanya. “..

............”Bandingkan wawasan yang kita lakar lima puluh tahun dahulu, dan pendekatan kita menyelesaikan masalah ketika dulu, walaupun berdepan dengan risiko yang mengancam negara kita, dengan cara kita sekarang ini, di mana kita membiarkan diri dipagari ancaman buatan sendiri, sedangkan cabaran sebenar seperti pendidikan dan ekonomi terus terbiar.”....

..........” Kejayaan UMNO yang terkini ialah merampas kuasa dengan cara kotor daripada sebuah kerajaan negeri yang naik secara proses demokrasi . Dengan cara demikian kita sudah menjadi satu parti desparados, tanpa keyakinan.

...”UMNO hari ini di bawah kepimpinan yang ada memang tidak boleh dipulihkan lagi. Para pemimpin kita adalah punca masalah itu. Mereka telah melakukan pengstrukturan, membuli dan menggunakan wang, supaya mereka tidak boleh diganti oleh golongan yang mampu memimpin untuk berkhidmat. ...”

Demikianlah kata-kata seorang negarawan yang sepatutnya menggantikan Paklah sebagai Perdana Menteri Malaysia keenam. Malangnya orang Melayu-UMNO tidak faham apakah sebenarnya peranan mereka dalam memilih pemimpin yang boleh mensejahterakan bangsa, agama dan negara.

Seperti yang saya kiaskan dalam tulisan yang lalu, saya tidak nampak bagaimana negara ini boleh membangun dengan lebih pesat apabila Najib naik takhta. Ramai kawan-kawan menelefon dan berbincang dengan saya keraguan mereka apabila Najib naik menjadi perdana menteri.

Memang saya ada mencadangkan kepada mereka biarlah Paklah terus berkuasa sehinggalah pilihan raya umum ke-13 nanti. Saya sendiri berpendapat Najib tidak boleh berbuat apa-apa bila dia menjadi perdana menteri. Malahan, kalaupun Anwar Ibrahim sendiri yang naik menjadi perdana menteri, pada waktu yang terdekat ini.. Seluruh dunia sedang gawat dan di negara China sahaja sekarang ini jumlah orangnya yang menganggur dan kehilangan pekerjaaan sudahpun mencecah lebih dua puluh lima juta manusia. Di Amerika Syarikat sendiri walaupun kerajaan pimpinan Obama meluluskan lebih 800 billion dollar untuk menyuntik dana memulihkan ekonomi saya anggap itu laksana mencurahkan air di daun keladi sahaja. Keadaan eknomi Amerika akan terus gawat walaupun ditambah lagi 800 bilion untuk tambahan suntikan dana yang ada.

Sebab utama kenapa saya mahu Paklah terus bertakhta ialah mengurangkan mainan politik yang berlebihan. Sekarang ini terlalu banyak politiking sehinggakan negara tidak menyelesaikan masalah kemelesetan ekonomi. Inilah yang berlaku di zaman Mahathir bermula 1997 dulu menyebabkan kejatuhannya. Kita nampak pemimpin UMNO dan pemimpin kanan kerajaan sibuk main politik.

Kalau Amerika yang mengecap duit sendiri boleh sesak nafas, bagaimanakah Malaysia yang banyak bergantung kepada pengeksportan komoditi menggunakan dollar sesbagai matawang jualbeli dapat maju jaya? Jepun sendiri sudah kemelesetan ekonomi. Kadar ekonominya menurun sebanyal 3.5 persen dan ini bukan kepalang bencanannya sehingga rakyat Jepun mahu Perdana Sato melepaskan jawatan. Malaysia yang banyak bergantung pada pesanan daripada Amerika dan Jepun, boleh pula dikatakan tidak akan terjejas oleh krisis ekonomi global? Apakah ini kebijaksanaan Najib ataupun Rosmah? Ataupun apakah ini bisikan Altantuya dalam mimpi?

Saya tidak nampak Najib mampu menanganai masalah ekonomi negara kerana kisah pembunuhan Altantuya akan terus menghantui dirinya dan Rosmah. Seperti yang boleh dijangka, orang yang dituduh membunuh Altantuya @ Aminah Abdullah (itulah nama Islam yang disebut oleh Razak Baginda dalam affidavitnya di mahkamah dulu), yakni C/Inspektor Azilah Hadri dan Kopral Sirul Azhar Omar, berkemungkinan besar akan “terlepas´ juga..

Ditakdirkan Najib naik jua sebagai perdana meneri Malaysia ke-enam saya fikir dia pun tidak dapat bertahan lama. Hanya mampu berkusa sehingga berlangsungnya pilihan raya umum ke-13 nanti. Najib dapat dijangka akan memikul tugas dengan beberapa ugutan dan ancaman moraliti di depan muka. Kita boleh bayangkan apa yang akan terjadi kalau tersiar di internet gambar Najib makan bersama dengan Altantuya dan Razak Baginda. Saya difahamkan gambar ini memang benar-benar wujud dan berada di tangan musuh ketat Najib dan Rosmah.

Kita harus sedar setiap Perdana Menteri Malaysia akan tertakluk kepada pengaruh politik Singapura yang merupakan proksi Israel. Itulah yang jelas terjadi semasa Amerika dipimpin oleh Republikan dan George Bush. Sepanjang pemerintahan Mahathir di Malaysia dahulu negara rancak ekonominya kerana Yahudi dan Amerika menggalakkannya. Tetapi siapa yang untung besar? Cuba berikan saya lima orang Melayu yang betul-betul berjaya dalam perniagaan mereka ketika itu dan masih tetap berjaya pada hari ini? Mana perginya Halim Saad, Tajuddin Ramly, Mirzan Mahadir, Raja MOU (Apanama) Amin Shah dan Shamsuddin Hassan? Semua nama-nama ini mengaut kekayaan di bawah tajaan UMNO atas pojok proksi Melayu marhaen dan UMNO. Setahu saya di samping mereka itu banyak projek pengswastaan telah membolehkan UMNO mengaut lebih RM250 billion. Mana perginya duit itu? Mahathir Mohammad dan  Tun Daim Zainuddin harus jawab semua soalan ini.

Berbalik kita kepada masalah negara di bawah Najib nanti, tentu kita tertanya-tanya kemungkinan berlakunya satu ‘blackmail’ (peras-ugut) terhadap Najib ataupun Rosmah. Apa pula yang akan jadi kalau detektif upahan Razak bernama P. Balasubraniam tiba-tiba muncul dengan cerita bagaimana Altantuya memberitahau dia bahawa Najib memang pernah tidur degan Altantuya dan khabarnya Najib mempunyai fe’el istimewa di bilik tidur, yakni kelakuan yang pernah ditohmah ke atas Anwar Ibrhaim oleh TKT Mahathir satu ketika dulu...

Saya yakin Azilah dan Sairul akan dibebaskan juga akhirnya. Macam-macam helah perundangan boleh direka. Sebagai contoh mahkamah akan isytihar tidak cukup bukti yang kukuh kerana saksi utama seperti P Subramaniam sudah hilang. Ataupun tidak ada bukti membabitkan dua tertuduh dengan peledak C4 yang digunakan untuk memusnahkan si mangsa sebab hanya KEMENTAH yang menyimpan peledak itu. Sekali lagi kes “tak cukup bukti” akan digunakan untuk membebaskan dua orang tadi. Kerana itu sepanjang perbicaraan identiti mereka tidak ditontonkan. Sepatutnya SPRM menyiasat kenapa dua orang tertuduh tidak dibenarkan menampakkan wajah mereka. Bukankah ini salahguna kuasa oleh pihak polis yang membenarkan identiti dua orang ‘pembunuh’ itu disungkup terus?

Apakah akan jadi kalau selepas kes itu nanti gambar Azilah dan Sairul Azhar tersebar luas di internet? Bukankah dalam Affidavit Razak Baginda ada menyebut pengakuan Azilah yang dia pernah membunuh antara 6 hingga 8 orang sebelum itu? Apakah benar kisah pembunuhan itu seperti yang pernah didedahkan oleh almaruhum Aminurrashid salah seorang penulis internet (Mat Salleh Islam) yang sama merintis laman blog seangkatan dengan MGG Pilai dan saya ini?

Tidak lama lagi, UMNO akan bersidang. Najib sudahpun mengemukakan borang pencalonan untuk menjadi Presiden parti. Nampaknya dia seorang akan bertanding bagi jawatan itu. Ini diandaikan kalau Paklah tidak mahu bersuara dan meminta agar dia terus diberikan mandat untuk terus memegang jawatan itu.

Kalau pun Najib akan menang, beliau akan memegangnya laksana seekor kuda tempang sahaja, yang tidak mampu berlari laju dan tangkas ataupun menggalas beban yang berat-berat. Dia akan dilumpuhkan oleh kegawatan ekonomi, keruntuhan moral diri dan kerakusan nafsu Rosmah Mansur isterinya. Kita harus sedar, kalau Najib menang pencalonan jawatan presiden parti UMNO, yang naik menjadi perdana menteri nanti ialah Rosmah Mansur juga. Sudah tentu majlis makan malam kerajaan akan diwarnai banyak sessi berkaraoke. Besar kemungkinan pula petugas baru di Tingkat Empat ramai yang merupakan lulusan TKC.


Walau apa pun, apabila Najib naik menjadi Presiden UMNO banyak jawatan penting akan bertukar tangan. Saya tidak hairan banyak jawatan yang akan dipegang oleh kaum wanita.

Inilah yang menggerunkan pegawai kerajaan di Jabatan Perdana Menteri sekarang. Mereka masih ingat apa yang terjadi semasa berlakunya bankuet perpisahan diraja di mana YDP Agong dulu (Raja Perlis) dijamu dalam santapan perpisahan diraja yang dilakukan di Mandarin Oriental. Majlis yang dijadualkan tamat pada jam 10.30 malam terpaksa dipendekkan hingga sepuluh malam sahaja kerana Rosmah mahu menghadiri satu jamuan lain di Hotel Golden Horses yang memberi penghormatan kepada bintang filem Bollywood.

Kerana mahu melopong dihiburkan penari-penari Bollywood, majlis perpisahan diraja telah dipendekkan untuk membolehkan Sultan Pahang dan permaisuri, Perdana menteri dan timbalan perdana menteri menyaksikan majlis itu. Ironisnya Yang Dipertuan Agong tidak berangkat pergi.

Penganjur majlis perpisahan diraja itu; Rais Yatim menjadi serba salah kerana menjelang jam sepuluh malam Rosmah asyik memberi isyarat agar majlis santapan diraja dipendekkan. Petugas dan kakitangan RTM mesti ingat betapa koir khas RTM yang sudah bertungkus-lumus berlatih menyanyi lagu perpishana diraja terpaksa membantut program mereka semata-mata untuk membolehkan Rosmah yang sudah berpakaian lip-lap berundur cepat untuk bergesel pipi dengan selebriti Bollywood.

Jangan ada sesiapa kehairanan apabila Rosmah Mansur menjadi perdana menteri nanti ada pelakon Bollywood yang akan diberi gelaran Tan Sri.

...bersambung. 
 

Marhaintua 
29 Februari, 2009.                                                                                                                                                http://www.marhaen.info/v1/index.html#Baca

Tiada ulasan: