"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Setiausaha Politik Azalina Ditahan SPRM

Setiausaha Politik yang dimakasudkan ialah ialah Setiausaha Politik kepada Menteri Pelancongan, Datuk Azalina Othman Said iaitu Sdr Amran Mat Noor:-

Setiausaha politik seorang menteri Umno telah ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Rabu lalu, kerana disyaki terbabit dalam rasuah melibatkan RM70,000.

Dia dibebaskan awal pagi semalam.

Difahamkan, menteri berkenaan akan bertanding jawatan Majlis Tertinggi dalam pemlihan parti itu hujung bulan ini.

Bagaimanapun, tidak dapat dipastikan sama ada penahanan setiausaha politik tersebut ada kaitan dengan kempen pemilihan Umno.

Perhimpunan agung Umno yang bakal menyaksikan pertandingan bagi jawatan tertinggi parti itu, akan berlangsung dari 24 hingga 28 Mac ini. 

Sebelum ini, beberapa kes yang membabit dakwaan pemberian rasuah telah dibawa ke mahkamah.

Pada 22 Januari lalu, seorang kontraktor dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Melaka atas tuduhan memberi rasuah RM200 kepada seorang wanita semasa pemilihan ketua Umno bahagian Alor Gajah pada 1 November lepas.

Pada tarikh yang sama juga, seorang penolong kanan sekolah rendah di Raub, Pahang turut dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas dua pertuduhan memberi rasuah dalam bentuk wang semasa pemilihan Umno Raub.

Manakala di Ipoh pula, seorang naib ketua Umno bahagian Beruas tidak mengaku salah di Mahkamah Sesyen pada 22 Januari lalu atas tuduhan memberi rasuah wang tunai berjumlah RM300 kepada seorang anggota parti itu pada pemilihan Umno bahagian Oktober lepas.

Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Norza Zakarian juga turut disoalsiasat oleh SPRM selama lebih lapan jam Januari lalu.

Berikutan itu, seorang ahli jawatankuasa Umno bahagian Maran telah membuat laporan polis, mendaka bahawa dia dipaksa oleh SPRM untuk membabitkan Norza dengan amalan.                                                 -malaysiakini-

Tiada ulasan: