"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kemelut Perak: Di mana Anwar, Hadi dan Lim?


Berita terkini mengenai Perak:Ketua Polis Perak telah mengeluarkan amaran kepada orang awam agar tidak mengadakan sebarang perhimpunan haram esok, Ketua Polis Negeri, juga menjelaskan bahawa Sidang Tergempar esok adalah tidak SAH.

Apa hak Ketua Polis Negeri mengeluarkan arahan itu? Ia diluar bidangkuasanya untuk menyatakan Sidang tergempar esok tidak sah, sedangkan mahkamah sendiri tidak boleh mempersoalkan tindakan Speaker inikan pula Ketua Polis Negeri.

UMNO-BN kini menggunakan "segala cara" bagi menghalang sidang tersebut dari diadakan.

Pintu ke Dewan Undangan Negeri Perak akan ditutup esok bagi menghalang sidang tergempar yang dipanggil oleh Speaker DUN Perak dapat dijalankan.

Arahan untuk kesemua kakitangan DUN membatalkan temu janji masing-masing esok memandangkan pintu ke DUN akan ditutup dipercayai dikeluarkan oleh Setiausaha Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak.

Demikian mentaliti lembu petugas-petugas Bahagian Khidmat Pengurusan, Bangunan Perak Darul Ridzuan di Jalan Bukit Gantang Wahab kerana mematuhi pemimpin kerajaan haram UMNO-BN yang buta undang-undang dan tidak mahu tunduk setelah satu demi satu usaha mereka menggagalkan sidang tergempar itu menemui jalan buntu.

Notis dua perenggan itu meminta warga bangunan Perak Darul Ridzuan supaya membatalkan semua temujanji pada 3 Mac (esok) di premis tersebut.

Tindakan tersebut jelas membelakangkan kuasa Speaker yang mana ianya boleh diambil tindakan kerana ia boleh didakwa sebagai menghina Dewan.

Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata, pihaknya masih boleh mengadakan persidangan di kedai kopi ataupun kantin Dewan Undangan Negeri (DUN) jika pintu masuk ke dewan ditutup. Undang-undang tubuh negeri tidak pernah mensyaratkan persidangan DUN mesti diadakan di dalam bilik khusus sepertimana lazim diadakan.

Episod ini mendedahkan tentang kerajaan haram UMNO-BN yang dibentuk Najib Razak begitu desperado apabila satu demi satu usaha mereka semakin menampakkan golongan ini jenis buta undang-undang dan perlembagaan.

Saya ingin mencadangkan supaya satu Jawatankuasa dibentuk oleh kerajaan sah Mohd Nizar dan Sivakumar supaya tindakan undang-undang diambil keatas semua pihak yang terlibat menghalang sidang tergempar DUN Perak dari dijalankan kerana yang jelas persidangan tergempar itu tidak boleh dipertikaikan atau dihalang oleh sesiapa.

Sudah sampai masanya kerajaan sah yang dipimpin oleh Nizar untuk tidak lagi bersikap defensif malah sudah sepatutnya kini mereka mengambil langkah-langkah offensif demi meletakkan kebenaran itu pada tempatnya yang lebih abadi.

Sekali lagi kita meminta supaya pemimpin Pakatan Rakyat untuk turun membantu Nizar dan Sivakumar dalam mempertahankan hak dan kerajaannya yang dirampas secara biadab oleh UMNO.
Pakatan Rakyat di bawah pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu menubuhkan sebuah Jawatankuasa Khas Kemelut Perak tertamanya bahagian Undang-undang untuk menghimpunkan para peguam Pakatan Rakyat dan kemudian mengheret semua pihak yang selama ini membelakangi dan tidak mematuhi undang-undang di serte ke muka pengadilan.

Kebebalan pimpinan UMNO terhadap undang-undang amat jelas dilihat bermula daripada tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang meminta Menteri Besar Perak lantikan UMNO serta para exconya membuat laporan polis dan SPRM apabila diputuskan oleh Pengerusi Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN Perak merangkap Speaker, V.Sivakumar yang menggantung Zambry Abdul Kadir dari menghadiri sidang DUN Perak selama 18 bulan dan para exconya 12 bulan.

Ini diikuti pula dengan alasan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang menyatakan persidangan tergempar yang dipangggil oleh Speaker tidak boleh diadakan berikutan krisis di Perak menjadi kes mahkamah.

Samada PM ataupun TPM, kedua-duanya jelas buta mengenai undang-undang kerana mungkin telah terbiasa meletakkan undang-undang di dalam tangan mereka untuk disalahgunakan malah menjadikan institusi polis dan SPRM sebagai lembu-lembu untuk mereka tarik hidungnya sehingga terlupa bahawa tindakan mereka berdua mendedahkan sangat mengenai tahap pengetahuan mereka yang terllau minimal mengenai undang-undang dan perlembagaan negara.

Inilah keadaan yang berlaku apabila pimpinan negara terdiri dari orang yang rakus dan mabuk kuasa tetapi tidak lansung memperdulikan undang-undang negara sehingga merasakan mereka boleh melakukan apa saja semata-mata kerana menjadi PM / TPM.

Beberapa siri pencabulan undang-undang oleh pemimpin-pemimpin tertinggi UMNO tidaklah sepatutnya dibiarkan berlalu tanpa diambil sebarang tindakan terhadapnya.

Datuk Seri Anwar, Datuk Seri Abd Hadi dan Lim Kit Siang sepatutnya menjadi tunggak utama di dalam membantu Nizar dan Sivakumar di dalam perjuangan mereka merebut semula kuasa yang dirampas. Pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat perlu dilihat pro-aktif dan mampu untuk menyelamatkan kerajaan negeri jika mereka benar-benar ingin membawa PR ke Putra Jaya.

Jika kerajaan negeri yang dipimpin oleh pemimpin Pakatan Rakyat seperti Perak inipun tak mampu untuk diperjuangkan oleh ketiga-tiga tokoh pemimpin PR, apakah mungkin kerajaan Pusat kelak mampu untuk dipertahankan oleh mereka tatkala PR sudah mula berkuasa nanti jika berlaku episod rampasan kuasa seperti di Perak ini? 

Harapan rakyat kepada pemimpin Pakatan Rakyat ini tidak boleh dihampakan. Jika Pak Lah dan Najib sentiasa berfikir bagaimana untuk mempertahankan kerajaan haram UMNO-BN di Perak, apakah yang dilakukan Anwar, Hadi dan Lim pula waktu ini?                                                                            http://greenboc.blogspot.com/

Tiada ulasan: