"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Melayu Hilang Peduman Didunia

Tak kan Melayu hilang di dunia’ itulah kata keramat yang kononnya pernah diungkapkan oleh Hang Tuah, lagenda hulubalang Melayu yang terkenal taat membabi buta hingga sanggup membunuh sahabatnya sendiri , Hang Jebat yang dikatakan menderhaka kepada Raja Melaka dalam usahanya untuk membela Hang Tuah yang difitnah hingga ditimpakan hukuman bunuh!

Hang Tuah sudah tiada. Jebat juga sudah tiada.Demikian juga Raja Melaka ; entah kemana pergi lesapnya? Dikuburan tiada berjumpa, di muzium juga tiada. Maka amat benar kata Ilahi : Innalillahi wa-inna ilaihi rajiun...
Apakah Hang Tuah, Hang Jebat, Raja Melaka malah Melayu semua bukan datangnya daripada Allah ? Bukankah semuanya telah hilang dan akan hilang kerana kembali kepada Allah?

Yang masih ada ialah ‘Melayu’ yang mendakwa, dari dulu, kini dan selamanya, kononnya membela bangsa dan raja berslogankan kata-kata keramat : Takan Melayu Hilang di dunia.

Poorah! Melayu kaki ampu memang senantiasa ada.Setelah 50 tahun mengambil aleh Negara dari penjajah, kenapa tidak mampu menegakan kerajaan Beraja di Melaka. Kenapa dibiarkan Melaka terus tidak beraja? Bukankah depa yang kata : Raja simbol Ketuanan Melayu?

Apakah benar Melayu tidak akan hilang didunia? Elok kita fikir-fikirkan bersama bibit-bibit kata lakaran Sasterawan Negara kita , A,Samad Said :

"Kita (Melayu) sudah kepupusan huruf (jawi) dan kita sudah hilang Utusan Melayu oleh kerana kepupusan huruf. Kita (Melayu) hilang kitab-kitab jawi dan tidak lama lagi dalam lima dekad kita akan hilang bahasa kita (Melayu) sendiri,"

"Saya menyarankan jika kita (rakyat) sayangkan bahasa kita. Jika mahu bahasa (Melayu) kita dilanjutkan dan dilestarikan. Gunakanlah undi anda (kita), gunakan undi anda. Pemimpin-pemimpin jenis ini hanya tahu 'bahasa undi' (pilihan raya). Dia (pemimpin Umno) tidak tahu bahasa Melayu," tegasnya.                                       
http://alhusseyn51.blogspot.com/

Tiada ulasan: