"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

(Klip-Video) Gadis Perancis Tanggal Purdah

ustnik
Perancis larang niqabPerhimpunan Kebangsaan Perancis semalam (13 Julai 2010) meluluskan rang undang-undang yang mengharamkan pemakaian purdah di semua tempat awam. Menurut rang undang-undang tersebut, wanita yang memakai purdah atau pakaian penutup muka lain di tempat awam, bukan sahaja akan didenda sebanyak 150 Euro, malah perlu dihantar mengikuti kursus mengenai nilai kewarganegaraan Perancis.

Manakala, mereka yang memaksa wanita memakai purdah, akan dipenjara setahun atau denda sebanyak 30,000 Euro.

Rang undang-undang itu akan diserahkan kepada Senat untuk dibahaskan pada September nanti dan dikuatkuasakan selepas itu. Kini, terdapat lebih 5 juta penduduk Muslim di Perancis. Bagaimanapun, hanya kira-kira 2,000 daripada mereka yang memakai purdah. Sebelum ini, Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy pernah menyifatkan purdah sebagai bertentangan dengan harga diri wanita.

Klip-video di bawah menunjukkan reaksi seorang gadis Perancis perkara yang boleh dibuat oleh pemakai purdah di khalayak ramai tanpa menunjukkan muka. Saksikan.
(maaf try acapkali insert klip video tak dapat, kena link juga)
Komentar:
Hukum berpurdah tidak wajib menurut majoriti fuqaha, tetapi jika ia menutup mukanya, ia telah mengambil pandangan terbaik di kalangan ulama. Gadis muslimah Perancis ini bersungguh mempertahankan wajahnya (bukan tubuhnya) dari dilihat lelaki ajnabi. Lantas dibuat pelbagai cara bagi mengelakkan dari dilihat orang atau didenda barangkali. Di Malaysia, gadis Melayu muslim bersungguh menanggalkan pakaian masing-masing (bukan mukanya) supaya dilihat oleh seramai mungkin lelaki.
-
Gadis Perancis jaga maruah dan harga diri.
Gadis Melayu jual maruah dan sibuk memperaga diri.
-
Malulah wanita Islam Melayu kepada wanita Islam Perancis!

Tiada ulasan: