"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Malas hadir sidang jangan sertai pilihan raya

Harakahdaily
KUANTAN, 24 Jan: “Kalau tak sanggup hadir sidang Dun, jangan bertanding.” Itulah intipati mesej yang disampaikan oleh Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) kepada para wakil rakyat yang gagal menghadirkan diri ke sidang Dun sehingga terpaksa mengakibatkan pilihanraya kecil berlaku.

Sambil menyelar wakil rakyat sedemikian sebagai tidak bertanggungjawab dan tidak bermoral, Tuan Ibrahim berkata tindak-tanduk mereka turut menyebabkan duit rakyat dihabiskan dalam kegiatan rasuah yang berleluasa apabila pilihanraya kecil diadakan.

“Lain kali kalau tak sanggup menjalankan tugas asasi, jangan bertanding. Menyusahkan rakyat,” kata Tuan Ibrahim sebagai respon kepada karenah Adun Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah yang akan mengemukakan permohonan di Mahkamah Tinggi hari ini bagi mencabar keputusan Speaker Dun Selangor, Datuk Teng Chang Kim.

Terdahulunya, Teng mengisytiharkan bahawa kerusi Dun Pelabuhan Klang kosong apabila Badrul didapati gagal menghadiri sebarang sidang Dun untuk tempoh enam bulan bermula daripada 5 Julai 2010 tanpa alasan munasabah.

Namun begitu, Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar tidak bersetuju dengan Teng bahawa kuasa untuk mengisytiharkan sesebuah kerusi tersebut kosong berada di tangan Speaker dengan alasan bahawa Perlembagaan Persekutuan memberi mandat kepada badan pengendali pilihan raya itu untuk menentukan kekosongan sesebuah kerusi.

Sementara itu, Tuan Ibrahim turut menyelar tindak-tanduk wakil-wakil rakyat yang tetiba muncul kembali untuk mempertahankan kerusi Dunnya selepas diisytihar kosong.

“Mereka tidak sepatutnya bising setelah dapat notis kekosongan kerusi, baru sibuk nak ke mahkamah, nak saman, nak batal pengisytiharan. Ini kerja tak bermaruah bagi seorang pemimpin,” bidas Tuan Ibrahim.

Menurut Tuan Ibrahim, perkara yang sama turut berlaku di Dun Kota Seputih, Kedah di mana nasib Ketua Bahagian Jerlun Umno, Abu Hassan Sarip sebagai Adun masih tidak diketahui kerana mahkamah rayuan masih berdolak-dalih untuk meneruskan kes tersebut.

Tuan Ibrahim berkata kedua-dua kes merugikan para pengundi yang mengangkat kedua-dua pemimpin itu menjadi Adun, yang terbukti gagal menghadiri sidang DUN yang hanya diadakan “tiga ke empat kali setahun”.

Tiada ulasan: