"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hujah TV 9 - Sanusi ibarat ` padi di atas bumbung yang tidak berbuah'

wfauzdin_ns

SEJURUS selesai menonton siaran langsung Perlawanan Bola Sepak Kelayakan Olimpik di antara pasukan Malaysia bertemu dengan Pakistan malam tadi di siaran Astro, saya sempat mengikuti rancangan Hujah di TV 9 yang menampilkan bekas Setiausaha Agung Umno dan bekas MB Kedah iaitu Tan Sri Sanusi Junid. Di penghujung rancangan tersebut, saya sempat mengikuti pandangannya tentang parti PAS.

Sanusi masih tetap menunjukkan kesetiaannya terhadap Umno dan tetap meragui PAS sebagai parti yang memperjuangkan Islam. Bekas MB Kedah yang terkenal dengan idea lucu `menanam padi di atas bumbung' ini turut menyentuh tentang kemasukan beberapa artis ke dalam PAS dan yang terkini adalah pelakun dan pencipta lagu Sdr Bob Lokman.

Beliau memberikan pandangan bahawa kemasukan beberapa artis ke dalam PAS menunjukkan bahawa PAS `berpolitik' dan bukan kerana agama. Apabila Sanusi berkata demikian, ternyata beliau setaraf jahilnya dengan idola beliau iaitu Mahathir kerana masih menganggap bahawa politik itu terpisah dari agama.

Sanusi sepatutnya bertanya sendiri kepada semua artis yang telah menjadi ahli atau penyokong PAS, mengapa mereka menyokong PAS. Tanya juga mereka, adakah selama ini PAS yang melutut dan menyembah para artis untuk menyokong parti tersebut? PAS adalah parti yang memperjuangkan Islam, dan Islam itu adalah hak semua bukan untuk Melayu sahaja, bukan hanya untuk rakyat biasa sahaja, bahkan Islam itu hak para artis yang beriman dengan agama yang Maha suci ini. Pendek kata, Islam itu diturunkan untuk semua manusia tidak kira apa jua latar belakang mereka hatta Raja sekali pun.

Justeru itu, terpulanglah kepada sesiapa samada dia artis atau tidak untuk memilih mana-mana wadah yang diyakini memperjuangkan Islam. Walaupun sudah ramai para artis yang menjadi ahli PAS atau menyokong parti tersebut, namun PAS tidak mudah untuk mengambil kesempatan atas populariti artis berkenaan untuk dijadikan calon pilihanraya mewakili PAS. Ini adalah kerana PAS tidak memandang kepada populariti sedemikian rupa.

Sekiranya hujah Sanusi Junid diterima pakai, maka sudah tentu banyak calon PAS boleh diambil dari golongan artis. PAS sentiasa mengalu-alukan artis untuk menyertai parti tersebut kerana dengan menyertai parti ini mereka akan lebih faham dan dekat dengan perjuangan Islam. Secara lojiknya, jika artis yang sering dikatakan bergelumang dengan nilai-nilai yang tidak baik itu boleh menyokong PAS, mengapa ada di kalangan ilmuan agama dari Umno yang masih tidak boleh memahami perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS?

Rancangan Hujah TV 9 malam tadi jelas memperlihatkan ketumpulan pemikiran Tan Sri Sanusi Junid. Malang sekali tiada wakil dari pihak PAS yang dijemput bersama di dalam rancangan tersebut agar PAS dapat memberikan sedikit ilmu buat pemimpin veteren Umno tersebut. Kita kesihan melihat tokoh seperti Sanusi dan Mahathir yang sehingga ke penghujung usia masih berada di dalam gelap gelita.

Sayang sekali, ketokohan kedua-dua bekas pemimpin Umno tersebut tiada nilainya jika kejahilan tentang agama masih menghantui hidupnya. Mereka ibarat seperti `Padi Di Atas Bumbung Yang Tidak Berbuah'. 

Tiada ulasan: