"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kenapa ada MB selak kain orang??? ..…

Ust Saiful Bahri

Kita harap Dato Ahmad Said selaku Pengerusi Umno negeri Terengganu lebih menumpukan untuk menyelesai masalah dalam Umno Terengganu sendiri daripada menghabiskan masa beliau untuk ‘capik’ (membicarakan) hal ehwal dalaman Pas Terengganu. Nampaknya Umno Terengganu serba tak kena berpemimpinkan Dato Ahmad Said. Semakin bercakap semakin menampakkan kedangkalan (kebodohan) beliau dalam hiraki pimpinan Pas. Apa yang beliau gambarkan seolah-olah kepimpinan Pas ini sama seperti kepimpinan Umno.

Kita nasihatkan beliau, kalau tak tahu apa-apa tentang Pas jangan dok cakap merapu tak tahu ke hala. Lagi cakap, lagi terdedah kejahilan beliau. Kalau nak serang Pas pun, biarlah bermaklumat dahulu. Tetapi kalau nak menipu dihadapan ketua-ketua cawangan Umno, munasabahlah, sebab mereka akan telan semuanya. Tapi kalau nak tipu semua rakyat Terengganu… maaflah! Tak semua rakyat Terengganu ni bodoh belaka.

Perjuangan Pas semakin menyimpang

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Terengganu (BPUNT), Dato’ Seri Haji Ahmad Said menyifatkan parti Pas kini semakin jauh dari perjuangan asal mereka berikutan barisan muka-muka baru dalam kepimpinan parti itu dipilih dari bukan kalangan ahli agama.

Katanya, hanya tiga daripada lapan Ahli Dewan Undangan negeri (Adun) parti berkenaan dilantik menyertai 22 jawatankuasa Pas negeri yang diumumkan oleh Pesuruhjayanya, Haji Abdul Wahid Endut.

“Kini sudah jelas perjuangan yang mereka laungkan selama ini untuk menegakkan negara Islam adalah hipokrit semata-mata dan kini hendak wujudkan negara kebajikan pula,” katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan ketua-ketua cawangan Umno seluruh negeri di Taman Tamadun Islam (TTI), Pulau Wan Man, Kuala Terengganu, petang semalam.

Menteri Besar, berkata kepimpinan Pas negeri sekarang bukan lagi kepimpinan yang dibarisi golongan ulamak dan perjuangan mereka semakin menyimpang termasuk sanggup menggadai maruah bangsa dan agama demi mencapai cita-cita memerintah negara ini.

Menurutnya, dalam jawatankuasa baru mereka yang terdiri daripada tiga orang timbalan dan tiga orang penolong setiausaha itu jelas membayangkan mereka mempunyai masalah dalaman tetapi cuba menyembunyikannya.


Hakikatnya dalam saff baru perlantikan jawatan kepimpinan Pas negeri merupakan gabungan akrab antara Ulama, Profesional & Aktivis Parti. Semua Adun Pas ada peranan dan tugas masing-masing dalam kepimpinan Pas Terengganu. Sila perhatikan nama dibawah.

Kepimpinan Badan Perhubungan Pas Terengganu sessi 2011-2013

YB Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang – Penasihat (Yb Ru Rendang)

YB Wahid Endut – Pesuruhjaya (Adun Wakaf Mempelan)

Ustaz Saiful Bahari Mamat - Timbalan pesuruhjaya 1
Muhyiddin Abdul Rashid – TPJ 11
YB Dr Alias Razak – TPJ 111 (Adun Bkt Tunggal)

Ustaz Husein Awang - Ketua Dewan Ulamak PAS Terengganu
Ustaz Mohd Nor Hamzah - Ketua Pemuda Pas Terengganu (Adun Bukit Payong)
Hajah Safinah Jusoh - Ketua Muslimat Pas Terengganu
M Shukrimun Shamsudin – bendahari & YDP Kuala Nerus

Yahaya Ali – Setiusaha & YDP Marang
Ustaz Nik Muhammad Zawawi Salleh - Ketua Penerangan
Ustaz Ariffin Deraman - Pengarah pilihan raya.
Hj Hanafiah Mat, Ustaz Kamaruddin Yunus dan Ustaz Zakaria Dagang - penolong setiausaha.

AJK Badan Perhubungan Pas Terengganu

YB Tuan Guru Datuk Harun Taib – YDP Hulu Terengganu (Adun Manir)
Datuk Abu Bakar Chik – (Ajk Pas Pusat)
Ustaz Harun Jusoh
Abdul Haris Abdul Malik
Zarani Othman
Dr Khazani Abdullah
Dr Azman Mohamad
Ustaz Wan azhar Wan Ahmad – YDP Besut
Ustaz Mohd Pauzi Muda – YDP Setiu
YB Ustaz Wan Hassan Wan Ramli – YDP Dungun (Adun Sura)
Hj Ismail Harun – YDP Kemaman
Ex-officio YB Dr Syed Azman – Pen S/U Pas Pusat (Adun Batu Buruk)
Setiusaha Pas Kawasan-kawasan

Bercakap soal Negara Islam & Negara Berkebajikan, sekali lagi menampakkan kejahilan MB Terengganu Darul Iman. Tidak memahami takrifan dan kehendak Negara Islam itu sendiri. Pemikiran sekular mereka masih lagi terperangkap dalam kerangka ‘Welfare State’ atau ‘Capitalism State’ tajaan barat. Diharap Dato Ahmad Said mengikuti apa yang dibuat oleh dato Idris Jusoh, pergi belajar ke Jordan untuk memahami Bahasa Arab & Pengajian Islam selama 6 bulan. Jangan dok ingat Kerajaan buat ‘Loteri Kebajikan’ itu sebagai Negara Berkebajikan ala Umno.

Kalau nak menuduh Pas hipokrit. Tengok muka dalam air sendiri. Seolah-olah Kerajaan pimpinan Umno teramat berkehendakkan Negara Islam kononnya, habis kenapa undang-undang hudud & Qisas yang diluluskan oleh Pas memerintah dahulu tidak dilaksanakan sekarang. Kuasa di tangan kenapa tidak angkat kepimpinan ulama? Bahkan sejak dahulu kepimpinan ulama Pas diserang sehingga kini tetapi dalam Umno sendiri tiada posisi ulama dalam hiraki kepimpinannya. Hanya setakat biro dan bukan sayap. Sama taraf dengan biro sukan aje status ulama. Penubuhan ulama muda pun… entah kemana.

Masalah dalaman Umno Terengganu yang tak berkesudahan menyebabkan Ahmad Said dengki dengan kesepakatan dan kerjasama yang mantap dikalangan pimpinan Pas Terengganu sehingga sanggup menuduh bahawa pas ada masalah dalaman. Hasil tarbiyyah dan ukhuwwah dalam Pas insyaAllah dapat melahirkan kemenangan dalam Pru 13 nanti. Meskipun tanpa kuasa memerintah, tiada habuan kebendaan dan projek tetapi kepimpinan Pas yang ada istiqamah atas dasar islam yang diperjuangkan.

Diharapkan pembantu dan penolong MB serta Pengerusi Umno Terengganu itu dinasihati. Kasihan kat beliau, kejahilan beliau itu nanti dipersendakan oleh rakyat Terengganu sendiri. Jangan dok sibuk selak kain orang... cuba tengok dalam kain sendiri tu dulu... apa ada?

Tiada ulasan: