"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Muktamar PAS 55 : Isu politik wang hanya mainan media

Khairul Azlam Mohamad  

DUNGUN, 25 Mei (Hrkh) - Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Dato' Muhammad Daud Iraqi menafikan membuat kenyataan wujudnya politik wang dalam PAS menjelang Muktamar Tahunan PAS Pusat Jun ini. 

Apa yang pasti, kenyataan beliau hanya berbentuk nasihat serta peringatan agar tidak berlaku kejadian seumpama itu dalam PAS.

Menurutnya, pihak media sengaja membuat laporan yang menggambarkan seolah-olah wujud politik sogokan dalam PAS.

"Saya tidak buat kenyataan. Saya tidak pernah membuat kenyataan bahawa ada sogokan wang. Cuma saya telah menasihatkan kawan-kawan dalam (Dewan) Ulama jangan jadi ada (sogokan) seperti bagi baju atau bagi apa-apa dalam masa pemilihan menjelang Muktamar Tahunan PAS akan datang," jelasnya ketika merasmikan Muktamar Tahunan Dewan Ulama PAS Terengganu di Dewan Darul Bayan Pinang Merah, Paka, Dungun baru-baru ini.

Menurutnya, aktiviti kurang sihat itu amat tidak wajar diamalkan terutama dalam kepimpinan Ulama PAS yang berteraskan Islam.

Katanya, ulama juga adalah tonggak, contoh dan teladan kepada rakyat.

"Kita minta jika ada hentikan dan jika tidak ada tinggalkanlah. Ulama ini merupakan tonggak, contoh dan teladan kepada rakyat," ujarnya.

Sehubungan itu, Ustaz Muhammad menjelaskan pihaknya tidak menerima sebarang bentuk laporan atau aduan tentang wujudnya gejala tersebut.

"Laporan atau aduan tidak ada cuma laporan surat khabar (media) tulis macam itu. Saya hanya beri peringatan sahaja dan saya tidak buat kenyataan akhbar seperti orang lain," jelasnya terhadap kekeliruan yang timbul.

Beliau yang menarik diri daripada mempertahankan jawatan Ketua Ulama PAS Pusat menjelaskan bahawa dasar Kepimpinan Ulama yang diperjuangkan PAS wajar diteruskan.

Hadir sama pada majlis tersebut Setiausaha Badan Perhubungan PAS negeri, Yahya Ali dan Ketua Dewan Ulama PAS negeri, Dato' Husin Awang.

Tiada ulasan: