"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

UBN Najib Altantuya: Tak Payah Hanya Sekadar Jadi Pendengar Pekak Badak, Najib!!



PM 1Malaysia merangkap Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak dilapor berkata oleh BERNAMA bahawa para pemimpin dan anggota parti itu mesti mempraktikkan tiga budaya iaitu "mendengar, berkhidmat dan menyelesaikan masalah" bagi memantapkan semula Umno. Najib berkata ketiga-tiga budaya itu penting bagi memastikan Umno terus dapat mempertahankan kedudukannya sebagai parti memerintah dan mendapat sokongan padu daripada rakyat.

Yang pertama dan paling penting, kata Najib, ialah budaya mendengar, "Kita kena sentiasa mendengar suara rakyat, rintihan rakyat, sanggup sentiasa di sisi rakyat dan bukannya jauh, bukan sombong tapi merendah diri dan jangan jadi golongan elit," katanya.

Tapi benarkah pemimpin Umno sedia mendengar suara rakyat, Datuk Seri? Tentu pemimpin Umno bertanya, bagaimana dan dari saluran mana mereka boleh mendengar suara dan rintihan rakyat? Tentu ia bukan 'suara rakyat' hasil dari wawancara wartawan di TV dan akhbar kerana ianya boleh diatur. Tentu juga bukan dari demonstrasi jalanan kerana Umno/BN tidak percaya kehadiran puluhan ribu rakyat adalah manifestasi dari rintihan suara hati mereka. Salah satu kaedah mengetahui suara dan rintihan rakyat ialah menerusi tinjauan pendapat umum yang dilakukan oleh banyak pihak sebelum ini. Tapi ketika Najib meminta pemimpin dan anggota Umno untuk sedia mendengar suara dan rintihan rakyat yang dipancarkan menerusi tinjauan pendapat umum, adakah beliau sendiri bersedia menghormati keputusan tinjauan tersebut?

Contohnya apabila 74% daripada responden di Perak menerusi kajian Merdeka Centre menyatakan mereka mahukan DUN Perak dibubarkan, mengapa Najib dan pemimpin-pemimpin Umno/BN enggan mendengarnya? Dan terbaru apabila 91% daripada responden menerusi kajian KDN menyatakan mereka mahu ISA dimansuhkan mengapa Najib dan pemimpin-pemimpin Umno/BN masih bercakap mengenai pindaan dan bukannya pemansuhan ISA? Apalah maknanya 'budaya mendengar' yang disarankan oleh Najib kepada pemimpin-pemimpin dan anggota-anggota Umno jika mereka hanya berlagak menjadi pendengar yang pekak badak dan tidak melakukan apa-apa?

~ pendikar gunung kriang

Tiada ulasan: