"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Media harian ganti Umno lawan Pakatan Rakyat

M Faqih
TANAH MERAH, 24 Jan:
Umno mungkin agak bernasib baik apabila media harian nampaknya mengambil tempat parti itu untuk bertembung dengan Pakatan Rakyat.
Ketiadaan isu besar yang boleh dihamburkan kepada Pakatan Rakyat dan masalah dalaman Barisan Nasional (BN) yang tidak selesai menyebabkan Umno kehilangan daya juang.

Dan sekarang tugas menyerang Pakatan diambil alih media harian yang hampir kesemuanya proBN.

Banyak isu yang ditemui mereka di Kelantan. Dan minggu lepas isu cah keting diperbesar bagi memperlihatkan masalah berlaku dalam PAS, umpama retak menunggu belah.

Namun tanggapan media terbabit ternyata tersasar apabila gagal memahami luahan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam isu tersebut.

“Sedangkan rakyat di negara ini tahu budaya cah keting begitu hebat sekali melanda Umno. Misalnya Pak Lah terpaksa berhenti awal kerana ada cah keting di belakang.

“Di Perak Umno merampas negeri tersebut daripada Pakatan Rakyat kerana ada elemen cah keting. Sedangkan situasi seperti itu jarang berlaku dalam PAS,” kata Menteri Besar pada ceramah di Markaz Tarbiah PAS Tanah Merah di sini, malam semalam.

Sebelum ini media harian cuba timbulkan isu cah keting seperti disebut Menteri Besar Kelantan itu, lalu dianggap ia berlaku dalam PAS.

Bagaimanapun Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkata, budaya cah keting berlaku di mana-mana, sejak ia dimulakan Qabil dan Habil sehingga berlaku bunuh membunuh kerana berebut perempuan.

Beliau juga melahirkan rasa bimbang orang Melayu beragama Islam tidak akan mengerjakan solat pada masa akan datang kerana terpengaruh dengan budaya upah yang diajar Umno sejak zaman berzaman.

Katanya, tabiat tersebut sudah menjadi budaya dalam Umno di mana penyokong dan ahli parti itu hanya akan bekerja apabila ada upah.

“Jadi kita bimbang budaya ini akan terikut-ikut dalam ibadat pula, di mana mungkin pada masa akan datang ada orang tanya sembahyang boleh dapat apa.

“Ini kerana budaya upah sudah menular jauh ke dalam masyarakat kita,” ujarnya.

Ceramah tersebut memperlihatkan minat rakyat Kelantan dalam politik tidak pernah surut apabila kehadiran mereka begitu sendat sekali.

Manakala di Kampung Laut, Tumpat malam tadi Ketua Angkatan Muda KeADILan, Shamsul Iskandar berkata, Umno amat mengharap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim diperangkapkan dalam isu liwat oleh bekas pembantunya, Shamsul Bukhari.

Katanya, biar pun isu liwat sudah ditimbulkan pada 1998, dan sekarang ia diulang kembali.

“Dengan trend yang berlaku sekarang bermakna setiap 10 tahun sekali akan berlaku kes liwat membabitkan Anwar.

“Ini kerana isu tersebut sahaja cara yang ada pada Umno untuk melemahkan Pakatan Rakyat selepas cubaan menggugat dengan isu lain tidak berkesan,” katanya.

Hadir sama pada program itu Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, anggota Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaafar, Adun Kelaboran, Mohd Zaki Ibrahim dan Ketua AMK Kelantan, Wan Khairul Ihsan Wan Muhammad.

Tiada ulasan: