"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Raya Puasa Sehari saja, selebihnya adakah Bidaah ?

rozmal
Hari Raya Idil Fitri hanya sehari sepatutnya. Selebihnya sepatutnya tidak dipanggil Hari Raya Idil Fitri, cendekiawan Islam sepatutnya memberikan istilah lain untuk mengelakkan perayaan dan persiapan hari raya Idil Fitri yang melampau. Tapi Melayu ni faham perayaan Islam terbalik, Hari Raya Haji atau Idil Adha yang sepatutnya dirayakan 4 hari hanya dirayakan 1 hari dikebanyakan tempat.

Itu yang jadinya suami isteri bergaduh kalau kahwin jauh-jauh nak balik raya mana, sebab tak faham konsep Idil Fitri dan Idil Adha.

Nak ziarah sepanjang bulan Syawal boleh, berilah istilah lain, bukan Raya Kedua, Raya Ketiga, Raya Keempat dan sebagainya. Rasanya tak pernah jumpa dalam kitab , Raya Kedua Idil Fitri.

Mungkin kena guna istilah lain Ziarah Syawal, Makan makan Syawal, perjumpaan Syawal, Raya Melayu dan sebagainya.

Malaysia pula satu hal, cuti umum Idil Fitri 2 hari, cuti umum Idil Adha hanya 1 hari.

Tiada ulasan: