"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Perhimpunan UMNO 2012 buat bawah kanopi?

Ustaz Saiful Bahri
Nampaknya PKR lebih bersedia mengharung badai dalam proses pengukuhan ahli dan kepimpinan mereka. Parti yang barus berusia 7 tahun itu berjaya menyelesaikan konvensyen mereka dengan baik.

Meskipun media menerjah disetiap penjuru macam nak terlingkup parti PKR tetapi pemilihan satu ahli satu undi yang berjalan diperingkat setiap cabang berjaya diselesaikan.

Meskipun banyak kekurangan, munasabah dah sebagai pemilihan kali pertama dengan ahli yang pelbagai ragam disetiap lapisan akar-umbi dan bukannya cara pemilihan perwakilan, bagi penulis ia sudah cukup baik.

Selepas pemilihan DAP, kini sepatutnya rakyat ingin melihat bagaimana pula UMNO yang akan menghadapi Perhimpunan Agung mereka dengan pemilihan disemua peringkat. Tetapi pemilihan UMNO ditangguhkan…

KUALA LUMPUR 30 Nov. – Pemilihan UMNO di peringkat cawangan, bahagian dan Majlis Tertinggi (MT) yang sepatutnya berlangsung tahun depan ditangguhkan selama 18 bulan.

Ketetapan itu dibuat oleh MT yang bermesyuarat malam ini dan diumumkan Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata, penangguhan berkenaan bukannya perkara luar biasa kerana ia dibenarkan perlembagaan parti selain pernah dilakukan beberapa kali sebelum ini.

Najib turut menafikan penangguhan itu mempunyai kaitan dengan pilihan raya umum sebaliknya menjelaskan ia bagi membolehkan seluruh perhatian serta tenaga pemimpin dan ahli UMNO terarah kepada usaha pemantapan parti.

“Kita tidak mahu tahun depan dan berikutnya dijadikan medan pergelutan politik yang boleh timbulkan perbalahan dalam parti walaupun kita percaya ia boleh dibendung dan tidak berlaku keadaan tertekan sebagaimana parti politik lain.

“Kita nak UMNO tumpu kepada pemantapan dan pemulihan parti berdasarkan model baru politik,” katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat MT UMNO di Menara Dato’ Onn.

Umno yang dikatakan parti hebat, berusia dah lebih separuh abad masih lagi takut dan tidak percaya kepada kemampuan mereka untuk mengurus pemilihan diperingkat akar-umbi. Umno parti je besar tapi telor kecik. Sememangnya setiap kali pemilihan pelbagai isu pasti timbul dengan perebutan jawatan, rasuah dan sebagainya.

Dan pemilihan kali ini Najib sendiri pun takut dan bimbang bahawa partinya akan bergolak dan berbalah serta berebut pimpinan. Nak hadapi pilihanraya Pru-13 lagi. Nak jaga parti lagi.. Nak selesaikan kepimpinan UMNO di Terengganu sahaja pun tak selesai-selesai… macamana nak selesaikan seluruh Negara.

Penyelesaiannya adalah tangguh. Media kerajaan semua jadi macam biawak kabok. Diam membisu. Apabila parti lain memgadakan konvensyen dan pemilihan, mereka serang macam nak terlingkup. Selepas PKR, DAP juga telah selasai. Sepatutnya rakyat nak tengok pula UMNO. Apatah lagi hak ahli-ahli nak memilih dan menentukan kepimpinan mereka. Tetiba giliran UMNO tangguh. Rakyat juga nak tengok bagaimana kali ini pemilihan dibuat diperingkat akar umbi. Macamana UMNO nak uruskan. Rasuah banyak mana. Retak macamana.

Tapi rakyat kecewa. Umno takut dan terpaksa tangguh. Bukan sebulan dua, tetapi setahun setengah wooo… ikut ko le labuuuu…. Tangguh lama-lama, tangguh lepas pilihanraya, bukan apa... Bimbang-bimbang pemilihan UMNO akan datang tak boleh buat kat PWTC dah… UMNO dah jadi pembangkang??? Macamana? kalau kat bahagian-bahagian tu, UMNO memperalatkan bagunan kerajaan. Kalau kalah macamana? Ke kena buat bawah kanopi je? kang! Naye..

Tiada ulasan: