"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Putaran hidup kembali lagi di-TENANG

cucupakkasim
Ini lah gambar yang telah menyebabkan TENANG menjadi gempar suatu ketika dulu ...
TENANG ... terletak dalam daerah Segamat, dalam parlimen Labis. Perjalanan ke TENANG akan mengambil masa selama dua jam setengah jika kita memandu dari Johor Baru.

Sepanjang perjalanan dari JB ke sana, kita akan dapat menikmati suasana alam semulajadi dengan udara yang nyaman lagi segar, paling best ketika waktu pagi-pagi, kita juga akan dihidangkan dengan pemandangan yang hijau dengan pokok-pokok kelapa sawit dan juga pokok-pokok getah.


Pekan TENANG pula lebih kurang macam Galas, pekan koboi. Semuanya bergerak perlahan, sentimental, 'slow-paced town' kata orang putih. Terhegeh-terhegeh dan terkemut-kemut kata gurkah-gurkah politik di'port' ... Kah..Kah..Kah..

Kebanyakan penduduk di-pekan TENANG ini hidup sebagai penoreh getah, ada yang bekerja di ladang-ladang kelapa sawit. Yang ada tanah sendiri pula mereka berladang secara kecil-kecilan dan ada juga sikit-sikit yang berniaga sendiri dengan membuka gerai dan kedai kopi.

Dekat-dekat dua puloh tahun dulu, TENANG yang sentiasa tenang tiba-tiba sudah tidak tenang dengan cerita yang cukup gempar, mendapat liputan dimuka depan akhbar-akhbar dalam Malaysia serta akhbar-akhbar luar negara (walaupun masa itu belum lagi ada internet) bila gambar seekor ular sawa sepanjang dua puloh kaki sedang menelan seorang lelaki cina yang gemuk dan sasa. Kejadian ini telah berlaku di Felda Ledong.

Beginilah putaran kehidupan, selepas hampir dua puloh tahun, TENANG akan kembali menjadi tidak tenang bila pilihanraya kecil yang kali yang ke-14 akan mengambil tempat dan TENANG akan kembali menjadi bahan-bahan berita semasa, TENANG akan kembali menerima kunjungan orang-orang ramai yang ada sangkut-paut dengan politik dari segenap pelusuk tanah air. Pekerja pilihanraya, ahli-ahli parti-parti politik, peminat-peminat politik, gurkah-gurkah politik (Kah..Kah..Kah..), mereka yang suka bikin kacau bila masuk bab politik, pak-pak menteri, press-press dan juga yang jenis suka kepada suasana ketika hari penamaan calun pada mana-mana pilihanraya kecil dimana mereka-mereka ini dijangka akan memenuhi pekan TENANG dan kawasan sekitar dengan berbagai ragam dan gaya serta imej.

Harap orag-orang di TENANG sana jangan lah pula terkejut bila tengok gelagat-gelagat pilihanraya kecil ini nanti ...
dari blog: http://dollahyankee.blogspot.com

dollah yankee -
umno Labis pun ada 2 group, dan salah satu group ini dijangka akan memudahkan kerja-kerja kempen PAS.

Tiada ulasan: