"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sebut betul betul wahai Dr.Fadilah Kamsah!

ning
Selawat dan Salam ke atas Junjungan,,.
Inilah susulan orang pandai bercakap membetulkan kenyataan awalnya.Dr.Fadilah Kamsah memang sudah boleh disahkan sebagai seorang yang pragmatik yang sentiasa berdalih untuk dirinya, tipikal kepada orang yang perasan dirinya terlalu pandai tetapi sebenarnya memiliki kemampuan akal yang terhad seperti pernah dinukilkan oleh Al Imam Al-Ghazali dalam Ihya Ulumuddin, "Lebih baik jadi seorang yang jahil daripada menjadi orang yang bodoh yang mengaku ulamak

Kurang cerdiknya Dr.Fadilah Kamsah bilamana dia menudiing jari kepada masyarakat sebagai pihak yang patut mengambil tanggungjawab membantu GRO sambil melupakan bahawa masyarakat yang ditudingnya sudahpun melantik KERAJAAN, MEMBAYAR CUKAI KEPADA KERAJAAN dengan harapan agar KERAJAAN mengambil apa jua tugas dan tanggungjawab masyarakat terutama dalam membantu orang orang yang susah dan terdesak.Inilah kelemahan yang tidak disedari oleh Dr.Fadilah Kamsah kerana tergolong dalam katogeri orang orang yang dikatakan oleh Al Imam Al-Ghazali. 

Dr.Fadilah kamsah bukan jenis manusia yang mengakui kesilapanya sebaliknya merupakan manusia yang gemar menyembunyikan kesalahannya dengan hujah yang dangkal.Hujah masyarakat secara umum melondehkan kebobrokan dan kedegilan Dr.Fadilah Kamsah kerana sepatutnya dia menyebut kerajaan bukan masyarakat.

Dr.Fadilah Kamsah juga tidak menyentuh sedikit pun keizinan dharurat yang dilapurkan dikatakannya dalam kenyataan awalnya walaupun menyebut kerja GRO itu haram dan tidak baik.Begitu juga Dr.Fadilah Kamsah juga tidak sedikitpun mengaitkan peranaan kerajaan yang sepatutnya menjadi wakil masyarkat dalam membendung kerja kerja haram ini.

Dr. Fadilah Kamsah hanyalah berlagak sebagai ulamak tetapi langsung tidak ada elemen ilmu dalam hujahnya, yang ada hanyalah hujah untuk mempertahankan dirinya sahaja tanpa mahu mengambil kira samada ianya benar atau bathil.

Dr.Fadilah Kamsah jelas tidak tegas kerana sikap pragmatiknya, kalau dia seorang yang tegas dengan kebenaran dari sisi ALLAH, sudah pasti dia akan menyebut kerajaan bukan masyarakat.Dr. Fadilah Kamsah, sebut betul betul!
-tko-

Tiada ulasan: