"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Saman Sime Darby: Kerajaan Cuma Mahu Tutup Pekung

SHAH ALAM, 24 DIS: Tindakan dua saman sivil Sime Darby Bhd yang dikemukakan terhadap bekas Ketua Pegawai Eksekutif dan beberapa individu lain dianggap satu lagi sandiwara kerajaan Umno-Barisan Nasional(BN) untuk menutup pekung kerugian hampir dua bilion yang ditanggung Syarikat Berkaitan Kerajaan(GLC).
Ahli Parlimen Indera Mahkota Azan Ismail berkata jumlah yang dituntut Sime Darby melibatkan peratusan kecil berbanding jumlah kerugian sebenar yang tidak didedahkan.

Sime Darby Bhd dan tiga subsidiarinya hari ni memfailkan saman sivil terhadap bekas Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Seri Ahmad Zubir Murshid dan dua eksekutifnya memohon ganti rugi sekurang-kurangnya RM92.2 juta kerana pecah amanah dan tanggunggjawab berhubung projek Bakun.

Semalam,Sime Darby Bhd menuntut RM177 juta apabila memfailkan saman terhadap bekas ketua pegawai eksekutifnya Datuk Seri Ahmad Zubir Murshid dan empat pegawai utamanya.

Konglomerat kerajaan itu juga menyaman Datuk Mohamad Shukri Baharom iaitu bekas naib presiden eksekutif Bahagian Tenaga dan Utiliti; ketua pegawai kewangan bahagian itu Abdul Rahim Ismail dan ketua unit minyak dan gasnya Abdul Kadir Alias serta Mohd Zaki Othman dari Sime Engineering.

"Apa yang berlaku sekarang didakwa dengan RM177 juta, 90 juta ini hanya jenis ikan bilis.

"Secara andaian mudah saya berani mengatakan jumlah yang didakwa yang dituntut itu hanyalah kurang daripada lima peratus daripada jumlah yang patut ditanggung atau didakwa atau dipertanggungjawabkan sekiranya nak dipertanggungjawabkan orang-orang itu," katanya kepada Tv Selangor.

Tambah Azan lagi, beliau mempersoalkan saman sivil ke atas beberapa individu terbabit sedangkan beberapa individu besar dan pimpinan negara terus bebas tanpa sebarang pendakwaan.

"Jadi dalam kes Sime Darby ini kita tengok perancangan, seolah-olah ada perancangan yang begitu teliti dan rapi. Peringkat pembuat dasar, peringkat timbang-tara, perlaksaannya dan peraturan ada perancangan sehingga teruk begini, apa logiknya tiba-tiba apabila sudah tiada arah untuk mengenakan tuduhan kepada lima dan enam individu ini , orang yang bekerja dalam Sime Darby boleh mencuri dalam 200 juta, takkan lah dua malam punya kerja, atau sebulan punya kerja," soalnya.

Azan juga menjangkakan,selepas ini akan banyak lagi pendedahan kerugian yang dialami syarikat berkaitan kerajaan yang mengalami kerugian dan yang didakwa hanyalah 'ikan bilis'.

"Tidak lama lagi akan ada beberapa lagi GLC-GLC kerajaan yang besar dan bertaraf terbaik atau tertinggi dana yang dipegang akan mengikuti nasib dan mengikut jejak langkah Sime Darby," dakwa Azan.
-tvsnews-

Tiada ulasan: