"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kerajaan Perlu Rancang Masa Depan Pelajar Malaysia Di Mesir- GAMIS


SHAH ALAM, 5 FEB: Gabungan Mahasiswa Islam Se Malaysia atau GAMIS menegaskan bahawa kerajaan perlu merancang dan memikirkan nasib masa hadapan pengajian para pelajar Malaysia di Mesir jika krisis tersebut berlarutan dalam tempoh yang lama.

Menurut Naib Presiden Korporat Dan Pengantarabangsaannya Abdul Razak Omar yang ditemubual oleh Tv Selangor berkata kerajaan perlu berbincang dengan berkenaan agar  nasib masa hadapan pembelajaran pelajar tidak terjejas.

"Kami melihat perkara ini daripada sudut kerjasama, antara KPT ( Kementerian Pengajian Tinggi) dan kerajaan Malaysia sendiri dengan institusi pengajian tinggi di Mesir, contohnya seperti pengajian Medic(perubatan), ini adalah kerja kerajaan untuk mengambil langkah berbincang bersama kerajaan Mesir, kalau isu ini berpanjangan kita perlu melihat alternatif untuk KPT memberi ruang untuk pelajar-pelajar ini menyambung dan mengambil pengajian di tanahair.

"Saya kira kerajaan juga perlu berbincang samada perlu dipanjangkan tempoh cuti kepada pelajar-pelajar Malaysia untuk pulang bercuti ke tanah air bagi menjaminkan keselamatan mereka sebab soalnya sekarang ialah keselamatan mereka sendiri," katanya.

Tambah Abdul Razak lagi, GAMIS berasa kecewa dengan kelewatan pelan evakuasi pelajar Mesir di Malaysia berbanding negara lain yang lebih awal melaksanakan pelan penyelamat tatkala krisis di Mesir semakin meruncing.

"Bagi pihak Gamis kami melihat satu tindakan yang agak lambat daripada kerajaan sendiri kerana kalau kita tengok benda yang berlaku sekarang adalah perkara yang sudah lama dan sudah seminggu-dua minggu tetapi kerajaan baru mengambil tindakan untuk membawa pulang ke Malaysia baru beberapa hari, jadi kalau kita bandingkan negara-negara seperti Indonesia, Korea di mana kerajaan mereka bertindak lebih awal," katanya.

Menurut Razak lagi, para pelajar yang ditempatkan di Jeddah buat sementara masakini dalam keadaan sesak dan berharap perkara ini dapat diatasi.
-tvsnews-

Tiada ulasan: