"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mesir: Ingin penjelasan bawa keluar pelajar dari Mesir

Sebahagian pelajar Malaysia kumpulan pertama seramai 356 yang dibawa dari Mesir dengan pesawat MAS dan AirAsia tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Jeddah hari ini. — Foto Bernama
Sebahagian pelajar Malaysia kumpulan pertama seramai 356 yang dibawa dari Mesir dengan pesawat MAS dan AirAsia tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Jeddah hari ini. — Foto Bernama
Mangchik Mangchuk
Anak saya sekarang berada di Tanta U, Mesir dalam bidang Perubatan tahun satu. Saya amat menyanjung tinggi usaha kerajaan membawa keluar pelajar dan rakyat kita ke Jeddah, dan saya lebih kurang faham tujuan pendekatan itu diambil oleh kerana jumlah yang agak ramai mencecah ke 14,000 orang. Saya ada mendengar taklimat melalui TV3 yg disampaikan oleh PAT yg memaklumkan operasi 'evakuasi' ini adalah terbahagi kepada 2 iaitu, membawa keluar secepat mungkin ke Jeddah dan fasa kedua dair Jeddah ke KL. Tetapi melalui website 'Krisis Mesir, Nasib Pelajar Kita', kami dimaklumkan maklumat seperti berikut yang bersumberkan kepada PMRAM:

Ops Piramid (3.27pm Mesir)

TERKINI: Maklumat daripada Bilik Gerakan Kedutaan

1. Kos perjalanan Kaherah - Jeddah ditanggung oleh pihak kerajaan

2. Sara hidup sepanjang di Jeddah ditanggung oleh pihak kerajaan.

3. Kos untuk pulang ke Malaysia dengan kapal TLDM yang ditanggung oleh pihak kerajaan. Kapasiti muatan seramai 500-600 orang sahaja.

‎4. Perjalanan Jeddah - KL dengan tanggungan sendiri

5. Perjalanan Jeddah - Cairo juga dengan tanggungan sendiri

Maklumat diperolehi daripada Encik Wan Ahmad Tarmizi Wan Idris Sekretariat Evakuasi, melalui panggilan telefon pada jam 12.48 pm waktu Mesir.

Mangchik Mangchuk

Bapa kepada seorang anak yang sedang menuntut di Tanta U Mesir
-harakahdaily-

Tiada ulasan: