"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mapim usaha sokongan 2 juta umat

Ismail Hashim
KUALA LUMPUR, 5 Feb: Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim), berusaha himpunkan dua juta sokongan umat Islam peringkat Asean menyokong rakyat Mesir.

Setiausaha Agungnya, Haji Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, gerakan ini diharapkan dapat berjalan sesegera mungkin dan bantahan berbentuk elektronik ini akan diserahkan secara online kepada Kaherah dan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

Gerakan ini adalah untuk menyatakan sokongan kepada perjuangan rakyat Mesir yang bangkit mendesak Presiden mereka, Husni Mubarak yang memerintah 30 tahun agar segera turun.

Semalam merupakan hari ke 10 mereka berjuang secara aman di seluruh negara dengan himpunan melebihi 1 juta rakyat di Medan Merdeka di Kaherah yang sehingga mengorbankan puluhan nyawa, ratusan cedera dan ribuan lagi ditangkap.

Beliau ditemui ketika bersama pimpinan parti politik dan NGO mengepalai himpunan sekitar 10 ribu umat yang mencintai kedamaian dan menegakkan kebenaran.

Turut serta dalam himpunan semalam adalah Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub, Pengerusi Lajnah Antarabangsa PAS, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, AJK PAS Pusat, Haji Mohamad Sabu, Ahli Parlimen Shah Alam, Haji Khalid Samad, Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mat Akin, Presiden PSM, Dr Nasir Hashim dan Penyelaras PSM, S. Aruchelvan.

Tiada ulasan: