"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mesir: Anwar Kecewa Kerajaan Tidak Dengar Rintihan Rakyat


PULAU PINANG, 5 FEB: Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, kerajaan seharusnya mendengar atau bertanya sendiri dengan pelajar dan rakyat Malaysia di sana bagi mengetahui keadaan sebenar, bukan sekadar mendengar kenyataan rasmi yang dikeluarkan kerajaan Mesir.



Menurutnya Anwar, keadaan terkawal di sana sepertimana yang disuarakan kerajaan Mesir nyata tidak sama dengan luahan pelajar di internet yang mahukan mereka segera diselamatkan.

Anwar berkata, kerajaan Umno-Barisan Nasional(BN) seolah-olah menutup mata apabila hanya mendengar suara rasmi daripada Mesir padahal keadaan sudah tidak terkawal dan ramai orang bangkit memberontak.

"Sebelum itu kementerian mengatakan semua keadaan terkawal. Ini satu masalah di mana pemerintah atau kerajaan itu dia hanya dengar suara rasmi daripada Mesir. Keadaan terkawal, jutaan orang bangkit berontak dan kenyataan rasmi keadaan terkawal. Rakyat mengeluh, pelajar dan rakyat Malaysia kurang makan dan kurang diambil perhatian lambat diambil tindakan. Malaysia diantara negara yang lambat mengambi tindakan," katanya.

Dalam pada itu, Anwar berkata, rata-rata keluarga pelajar yang ditemui di Kuala Lumpur kelmarin melahirkan rasa kebimbangan mereka terhadap nasib anak-anak dan ahli keluarga yang berada di Mesir.

"Saya ketemu juga keluarga semalam di Kuala Lumpur dan tadi di sini yang melahirkan kebimbangan terhadap kedudukan anak-anak mereka kerana sekatan, kurang makanan dan tiada maklumat," tambahnya.

Begitupun, Anwar menerima baik langkah-langkah segera memindahkan segera rakyat Malaysia keluar dari Mesir sebagai jaminan keselamatan mereka.

"Walaubagaimanapun saya terima baik langkah-langkah segera untuk memindahkan mereka,"jelasnya.

Beliau bercakap demikian kepada pemberita pada satu sidang media selepas mengadakan perjumpaan bersama pemimpin PKR Negeri, di Yayasan Aman, Pulau Pinang, semalam.

Hadir sama, Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Datuk Mansor Othman.
-tvsnews-

Tiada ulasan: