"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Risalah 'My Balik Pulau': ADUN BN Meludah Ke Langit


GEORGE TOWN, 5 FEB: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menyifatkan tindakan ADUN Pulau Betong Muhammad Farid Saad sebagai "meludah ke langit" dengan mengeluarkan kenyataan "pembohongan dan fitnah" terhadap kerajaan negeri.



Justeru, beliau menuntut agar Muhammad Farid memohon maaf kerana menuduh Kerajaan Negeri Pulau Pinang bertanggungjawab mengedar risalah yang menghina orang Melayu.

Dalam satu kenyataan akhbar, beliau mahu ADUN berkenaan perlu menarik balik kenyataan berkenaan yang disiarkan akhbar Utusan Malaysia pada hari Khamis lalu.

"ADUN Umno ini telah menggembar-gemburkan risalah 'My Balik Pulau' dengan sentimen perkauman di Utusan Malaysia yang membuat laporan besar bertajuk 'Lupa sejarah, hina Melayu'.

"ADUN Umno ini telah membuat tuduhan melulu dan dakwaan palsu bahawa kerajaan negeri Pulau Pinang bertanggungjawab atas isi kandungan (risalah ini)," katanya lagi.

Risalah berkenaan turut mencatatkan nama penyumbangnya iaitu kementerian pelancongan serta pemimpin Umno Balik Pulau "termasuk pusat sumber Muhammad Farid sendiri.

"Sekiranya beliau gagal pada minggu depan maka tindakan tegas akan diambil," katanya.

Risalah 'My Balik Pulau' itu sebenarnya dikeluarkan oleh kerajaan persekutuan dan bukannya oleh kerajaan negeri Pulau Pinang.

Tambahnya, risalah berkenaan "mengandungi fakta sejarah tidak tepat" dan "disifatkan sebagai berbahaya kerana boleh mengundang perbalahan kaum.

"Sekiranya betul 'My Balik Pulau' lupa sejarah dan hina Melayu, maka yang lupa sejarah dan hina Melayu tidak lain tidak bukan adalah Umno dan kerajaan persekutuan sendiri," kata Lim lagi.

Muhammad Farid dipetik mendakwa, risalah berkenaan "seolah-olah mahu menggambarkan bahawa Balik Pulau bukan dibuka oleh orang Melayu.

Dalam laporan sama, Muhammad Farid turut mendakwa, bahan dalam risalah berkenaan turut "menghina orang Melayu."
-tvsnews-

1 ulasan:

Yong berkata...

Boleh tak terbitkan macam mana rupa risalah itu dan tunjukkan siapa sebenarnya gerombolan yang buat risalah ini?