"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pelajar Malaysia Dirogol di Mesir. Anwar Mengesa Bawa Pulang Pelajar Malaysia

hassaidi

Kredit to Tukar Tiub

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa kerajaan supaya membawa pulang rakyat negara ini dari negara Mesir sekarang ekoran suasana yang tidak terjamin lagi dari segi keselamatannya.

“Saya menggesa kerajaan segera membawa pulang rakyat kita di sana. Jangan tunggu sehingga nasi menjadi bubur,” kata Anwar dalam satu kenyataannya.

Ketegangan di Mesir jelasnya tidak akan mengendur dalam beberapa ketika ini.

Protes menuntut perubahan disertai puluhan jika tidak ratusan ribu rakyat setiap hari di beberapa kota utama negara tersebut.

Keadaan semakin tidak menentu, keselamatan orang awam tidak lagi terjamin. Lebih membimbangkan adanya laporan bahawa wujudnya kumpulan samseng yang melakukan jenayah sewenang-wenangnya, kata beliau dalam kenyataannya itu.

“Saya difahamkan rakyat Malaysia yang kini tinggal di Mesir hampir mencecah 11 ribu orang, 10,328 dari jumlah tersebut merupakan pelajar yang mendaftar dengan kedutaan Malaysia di sana.

“Saya khuatir kedutaan kita menghadapi kesukaran untuk mengawasi serta menjamin keselamatan para pelajar dan rakyat Malaysia,” katanya. 

Sumber artikel disini

===============================

Kata2 Anwar telah menjadi kenyataan apabila terdapat pelajar Malaysia yang telah dirogol di mesir.

Krisis Mesir: Pelajar Malaysia Dirogol..? Apa Tindakan Wisma Putra..?

Umum mengetahui yang dunia kini sedang kecoh dengan krisis yang melanda Mesir. Krisis paling buruk di bawah rejim Hosni Mubarak. Aku sendiri merasa gementar bila mengenangkan nasib mereka di sana. Tambahan ramai pelajar-pelajar Malaysia yang menuntut di sana. Ratusan kawan-kawan aku yang pernah belajar bersama di Maktab Mahmud Alor Star dan Kolej Universiti Insaniah juga ramai yang terperangkap di sana. Belum dikira sanak saudara aku lagi.


Berikut adalah realiti keadaan student Malaysia di Mesir sekarang. Maklumat ini dihantar oleh seorang student yang sempat online di sana sebelum internet disekat sepenuhnya.
  • mereka totally lost contact memandangkan internet & mobile network dah kena block.
  • balai polis dibom dan penjara telah dipecahkan dan ramai banduan berkeliaran.
  • ada rumah student yang kena rompak.
  • mereka kekurangan makanan.
  • ada pelajar kita dirogol di Cairo.
  • they are totally in unsafe condition.
Sumber artikel disini

Tiada ulasan: