"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PRU Bukan Untuk Tumbang Pemimpin Tapi Untuk Ubah Sistem Rasuah, Kata Anwar


PETALING JAYA, 22 MEI: Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa akar umbi dan kepimpinan Pakatan Rakyat untuk terus menghayati dan mendokong perjuangan membela rakyat sebagai cara terbaik menangkis usaha-usaha licik pemeritnah untuk menindas pembangkang.



Gagasan itu tidak perlu gusar terhadap taktik-taktik kotor yang diguna oleh Umno-Barisan Nasional, termasuk dakwaan adanya gerakan "menjual" kewarganegaraan kepada rakyat Indonesia di Semenanjung untuk menambah undi pemerintah pada pilihanraya umum akan datang.

"Jadi saya minta rakan-rakan yang mengakui sebagai pejuang untuk membela nasib rakyat. Tidak ada laluan mudah kerana yang kita mahu ubah bukan seorang wakil rakyat tapi sistem yang telah merosak dan punahkan negeri yang mempunyai potensi begitu kaya," kata Anwar kepada TvSelangor.

"Nilai-nilai agama dan bangsa sudah dikorbankan kerana pemimpin-pemimpin memunggah kekayaan. Oleh kerana hendak mempertahankan kekayaan mereka, mereka sanggup rakus, fitnah dan ganas. Kalau rakyat kita terutama pendukung parti Keadilan dan Pakatan Rakyat insaf tentang perkara ini, maka mereka perlu bersedia melalui liku-liku untuk mencapai tujuan, Insyallah (kita akan berjaya)," kata Anwar." ujar beliau.

Anwar berkata beliau menyedari kebimbangan masyarakat dan kalangan penyokong PR terhadap dakwaan Projek IC sulit yang didakwa memberi kewarganegaraan kepada 600,000 penduduk asing di Sabah pada tahun 90an kini menular ke Semenanjung.

Di Hulu Selangor, Parti Keadilan Rakyat mendakwa 2,000 warga asing, khususnya rakyat Indonesia didokong oleh Umno bahagian itu untuk diberi kewarganegaraan oleh Kementerian Dalam Negeri. KDN dipimpin oleh Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein, iaitu Naib Presiden Umno.

Anwar berkata PR harus tabah menghadapi helah sebegitu dan meletakkan kepercayaan kepada kewarasan rakyat Indonesia yang berstatus warganegara Malaysia untuk menilai kepentingan mengangkat kerajaan adil.

"Kita jangan terlalu musykil kerana rakyat Indonesia yang sudah mendapat hak kewarganegaraan tidak semuanya diperalatkan. Indonesia itu mempunyai tradisi yang demokratik," kata Anwar.

"Mereka (Warga Indonesia di Malaysia) juga dapat menilai apa yang zalim dan adil. Jadi kita harus mendampingi mereka dan meminta untuk mengundi mengikut keyakinan dan pertimbangan akhlak untuk memilih cara yang adil yang dituntut oleh agama dan budaya kita," tambah beliau.

Anwar menegaskan sekiranya dakwaan bahawa kewarganegaraan Malaysia diberi kepada warga asing untuk Umno-BN mempolehi undi lebih besar pada PRU adalah sahih, maka Kementerian Dalam Negeri harus dilihat sebagai punca.

"Kita dedahkan penipuan ini. Mana ada negara, kita boleh curi sahkan kewarganeraan orang secara muslihat. Ini tidak mungkin berlaku tanpa arahan peringkat tertinggi iaitu Menteri Dalam Negeri, Perdana Menteri. Sepertimana yang penah berlaku tetapi dalam keadaan lebih terpilih di bawah pentadbiran yang lalu," kata Anwar.

Anwar menyifatkan pendedahan terperinci mengenai dasar-dasar Pakatan Rakyat semakin menerima sambutan rakyat sebagaimana yang ditonjolkan menerusi pilihanraya negeri Sarawak bulan lalu.

Menurutnya, peralihan lapan peratus undi popular di PRN itu kepada Pakatan Rakyat julung kalinya berlaku setelah mengambil kira cengkaman BN ke atas negeri itu.

Justeru katanya, dasar yang diketengahkan jentera PR berjaya merubah persepsi rakyat tentang keperluan untuk merombak sistem pentadbiran Umno-BN yang lapuk.

Anwar yakin apabila PRU tiba kelak, jentera PR akan bergerak secara lebih komprehensif dan menawan lebih banyak kubu-kubu kuat Umno-BN.

"Urusan Pilihan Raya Umum nanti di mana menteri-menteri pusat dan kerajaan persekutuan tidak dapat tumpu sepenuhkan di Sarawak, kita dapat menembusinya lagi,Insyaallah," kata beliau.
-tvsnews-

Tiada ulasan: