"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kedah bergema kerana mahu puasa hiburan

Subky Abd Latif
KERAJAAN Pakatan Rakyat Negeri Kedah pimpinan Ustaz Azizan Razak sekali lagi berdepan dengan perang dan serangan saraf media atas tindakannya membekukan kegiatan hiburan di khalayak awam sepanjang bulan Ramadhan yang mubarak ini.

Langkah itu diambil terhadap beberapa kegiatan hiburan yang mendapat lesen dari kerajaan tempatan. Itulah kuasa yang ada pada kerajaan negeri dalam usaha untuk menyempurnakan puasa hiburan di samping lain-lain puasa keidupan bagi seluruh umat Islam di negeri itu.

Puasa hiburan itu mengganggu orang bukan Islam berhibur di kediaman sendiri yang sememangnya tidak dikenakan lesen. Bahkan masing-masing masih boleh menikmati hiburan sepanjang 24 jam sehari dari berpuluh saluran TV dan radio yang masuk ke setiap rumah termasuk rumah Mufti dan imam-imam di negeri Kedah.

Tindakan kerajaan Kedah itu tidaklah akan memaksa bukan Islam puasa hiburan sepanjang bulan kerana masing-masing ada alternatif dari tayangan TV.

Apa yang kerajaan Kedah buat itu sekadar apa yang ia boleh buat. Kalau pun ia tidak boleh buat semua, maka tidak pula tidak boleh buat semua bagi menunaikan enakmen larangan hiburan yang dibuat oleh kerajaan BN Kedah dulu.

Semua kerajaan BN negeri adalah peruntukan enakmen yang sama sejak sekian lama tetapi mereka tidak terdaya melaksanakannya. Peruntukan itu tidak lebih dari hiasan tentang keindahan Islam itu tetapi ia tidak untuk dilaksanakan.

Samalah ia seperti masuk Islam tetapi tidak pernah solat dan puasa.

Kerajaan pimpinan PAS Kedah menunaikan tanggungjawabnya melaksanakan apa yang terdayanya.

Ia bukan tindakan baru bagi Kedah memuliakan Islam di hari-hari mulia tertentu. Sebelum merdeka dulu setiap panggung wayang pada malam dan siang Jumaat. Setelah merdeka dengan Islam sebagai agama Persekutuan tiada cuti hari Jumaat lagi bagi pawagam di negeri itu.

Apa yang Ustaz Azizan buat sekarang ia untuk memperluas lagi amal kebajikan itu dengan menyempurnakan puasa hiburan pula sepanjang bulan.

Langkah yang Kedah ambil itu amat digemari oleh orang-orang beragama termasuk Mufti Perak yang kecenderungannya lebih banyak kepada BN dari PAS. Oleh kerana alim ulama itu tiada kuasa seperti Menteri Besar Kedah itu, tiada apa yang dapat buat untuk membendung hiburan di bulan puasa, maka mereka tentunya tumpang seronok dengan langkah puasa hiburan itu.

Kerja memuliakan agama Islam tidak jadi perkara yang sukar untuk dilaksanakan selebum demokrasi diperkenalkan dan sebelum merdeka dulu. Tetapi sesudah demokrasi itu bertambah maju, masyarakat akan riuh rendah bila ada langkah membendung hal-hal yang mengganggu ibadat orang beragama.

Orang bukan Islam nampak berani membantahnya. Bukan sekadar demokrasi yang ada mereka bersuara demikian tetapi ia menumpang bebal media dan orang-orang politik beragama Islam yang tawar kepekaannya tentang roh Islamnya.

Apa yang Kedah hadapi itu pernah dihadapi oleh TokGuruNik Aziz di Kelantan ketika beliau mula berkuasa, ketika hendak membendung perangai kaki botol.

MCA yang dipercayai digalakkan oleh UMNO muncul menganjurkan pesta minum arak sebagai usaha mencabar langkah mencegah maksiat di Kelantan itu. Tiada suara dari UMNO melarang reaksi MCA itu.

Reaksi Tok Guru pula melayannya tetapi berkata, lantaklah mereka minum arak hingga pecah perut. Dengan reaksi demikian, MCA tidak meneruskannya.

Media yang dikuasai oleh orang Islam menlancar serangan saraf terhadap kerajaan Kedah hingga tampil MCA dan Gerakan negeri itu untuk mengambil tindakan. Kira-kira ia satu peluang bagi sekutu BN itu untuk memulihkan pengaruh mereka yang sudah hilang.

Jika rakyat dapat dipengaruhi oleh sekutu UMNO itu, jika ia dapat menjatuhkan kerajaan Ustaz Azizan, maka BN mahu naik dengan menolak puasa hiburan sebulan itu.

Seronokkan UMNO ia meraih kemenangan atas isu menentang memuliakan bulan puasa. Sesungguhnya seluruh bukan Islam dan pemadat hiburan dari kalangan Islam masih boleh melayan nafsu hiburan dari TV dan radio.

Tiada ulasan: