"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Polis dan cerita "once a liar always a liar"

Penarik Beca
Walaupun telah beberapa kali masuk lokap termasuk kali terakhir pada Ogos 2008 lalu (siapa suka masuk lokap?!), saya tak pernah tuduh polis siksa saya selepas kehttp://azakiyamani.files.wordpress.com/2007/11/polis-menembak-gas.jpgluar lokap. Untuk bagi dramatik sikit cerita saya ditangkap polis, saya boleh tulis dalam blog ini bahawa polis siksa saya, pukul saya, tabuh saya, apa sahaja. Lepas tu mampoih pi kat polis la nak nafi cereka pilihan saya itu.


Tapi saya tak buat gitu. Bukan sebab saya takut kat polis. Kalau takut polis pun, depa tak tangkap saya berdasarkan sama ada saya takut atau tak takut kat depa. Kalau saya takut kat polis pun, ia tak akan menjadi sebab untuk polis berlemah lembut kat saya dan melepaskan saya dan tak tangkap saya bila bos depa arah tangkap saya.

Saya boleh tulis macam-macam memfitnahkan polis, memburuk-burukkan polis. Tapi bila saya fitnahkan polis, yang mana sebahagian besar dari polis Malaysia ni beragama Islam (arwah pak mertua aku pun bekas polis), urusan saya bukan lagi setakat dengan polis. Urusan dah melarat dengan Allah s.w.t. sebab saya buat fitnah.

Haji Mohamad Sabu dua kali ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Masuk lokap banyak kali. Tetapi, selepas keluar tahanan atau lokap, tak pernah pula beliau tuduh polis siksa dia, tumbuk dia, pijak dia atau kapit teloq dia ketika berada dalam tahanan polis.

Yang saya ingat dia buat setiap kali selepas dibebaskan ialah dia maki Umno cukup-cukup. Saya tak pernah dengar dia tuduh polis siksa dia atau guna kekerasan ke atas dia walaupun dalam private talk. Mental torture biasalah dalam tahanan ISA.

Nak bohong lagu mana? Kalau dah polis tak buat kita, takkan nak kata polis buat kita?

Oleh kerana Mat Sabu tak pernah buat cerita dongeng konon polis debik dia atau tendang terajang dia cukup-cukup ketika dia dalam tahanan polis, saya percaya bila dia kata diadilanggar oleh kereta Proton Waja polis. Apa nak heran polis langgar motosikal yang dia bonceng untuk menyelit-nyelit dan melepaskan diri dari tangkapan polis supaya dia dapat turut memimpin demonstrasi Bersih, kalau masa dia hantar anak dia kahwin dulu polispecahkan kereta dia untuk tangkap dia walaupun dia tak cuba lari dan duduk diam-diam dalam kereta.

Duduk diam-diam dalam kereta pun polis pecahkan kereta dia untuk tangkap dia, apa nak heran kalau polis langgar motosikal yang dia bonceng kerana nak laksanakan arahan tangkap Mat Sabu yang dijeritpekikkan orang atasan pasukan polis yang rapat dengan kepala-kepala Umno?

Adakah bakaq tak percaya penjelasan pihak polis? Saya teringin sangat, teringin sungguh nak percaya. Tetapi saya teringat tiga berita yang sukar saya lupakan. Berita pertama bertajuk "Polis: Tiada gas pemedih mata dilepas di Tung Sin". Berita kedua ialah berita bertajuk "Doktor: Kami beri banyak bukti jika dicabar". Berita ketiga yang saya tergelak habis dan kawan-kawan saya yang tak tara mana lawan Umno pun kutuk dan hina cukup-cukup ialah berita bertajuk "Cops link parang, petrol bombs seizure to Bersih".

Seorang pak cik bekas polis di Taman Koperasi Polis kata, "tu taktik zaman komunis tu!" Maksud dia taktik perang saraf polis. Adoi la!

Ni yang seterusnya ni bukan saya nak kata kat polis ni. Cuma saja nak cerita yang saya tiba-tiba teringat kata-kata Orang Putih - once a liar always a liar. Maknanya lebih kurang, sekali berbohong akan terus berbohong sampai mampoih.

Saya bagi contoh, kata la bakaq yang tak mengaji ni tiba-tiba pi kelentong kat orang kunun-kunun saya ni graduate universiti di USA. Sekali saya bohong, saya kena bohong sampai mampoih. Takkan tiba-tiba esok saya nak kata saya ni yang sebenarnya sekolah menengah pun tak habis mengaji walaupun itulah kenyataan sebenarnya. Malu la saya. Semalam dah heboh rata kunun-kunun mengaji di US. Takkan hari ni nak kata sekolah menengah pun tak habis. Nampak sangat la semalam saya bohong yang saya mengaji di US. Akhirnya, supaya saya tak dilihat pembohong, saya kena bohong sampai bila-bila kununnya saya graduate dari universiti di US. Jadi pembohong sampai mampoih!

Tu la maksud "once a liar always a liar" dan "sekali berbohong akan terus berbohong sampai mampoih" sampailah ke peringkat jadi compulsive liar.

Nanti sat, sikit lagi. Hanya untuk makluman sahaja apa yang berlaku di Mesir dulu sebagai teladan untuk memahami pelbagai peristiwa di serata dunia. Saya pernah link berita-berita berikut, "Pro-government protesters in Egypt were agent provocateurs", "Hosni Mubarak’s agents provocateur" dan "Agent provocateurs using COINTELPRO tactics to create chaos across Egypt" di sini.

Tiada ulasan: