"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

30 tahun ibu simpan rahsia, abangku bapaku

Agensi

United Kingdom: Seorang ibu mengakui berbohong kepada anak perempuannya mengenai siapa keluarganya sebenar selain tidak tahu bagaimana untuk memberitahunya bahawa abangnya adalah bapa kandungnya, lapor portal Mirror.

Ia mungkin kedengaran seperti plot drama, tetapi tidak. Ia adalah dilema sebenar yang dihadapi oleh seorang ibu yang enggan dikenali apabila dia menghantar surat ke ruangan nasihat meminta bantuan.

Wanita itu mempunyai penjelasan yang logik untuk salasilah keluarganya yang pelik.

Jelas wanita itu, sebelum bertemu suaminya, lelaki itu mempunyai dua anak hasil hubungan terdahulu yang sudah dewasa.

Pasangan itu ingin membina keluarga bersama tetapi suaminya menjalani pembedahan vasektomi selepas anak keduanya dilahirkan.

Selepas tiada pilihan lain, pasangan itu juga mempunyai tempahan menggunakan bank sperma, jadi mereka memutuskan untuk meminta seseorang yang rapat dengan mereka untuk menjadi penderma sperma mereka iaitu anak lelaki itu.

Wanita itu mengakui dia merasakan ini adalah keputusan terbaik kerana mereka boleh menjamin kesihatan penderma sperma, dan lebih baik lagi jika bayi itu akan mempunyai gen ayahnya.

Satu-satunya masalah ialah anak perempuan pasangan itu kini berusia 30 tahun dan tidak pernah diberitahu bahawa bapa kandungnya adalah lelaki yang dikenalinya sebagai abang tirinya.

Dalam surat yang ditulis kepada ruangan The Atlantic's Dear Therapist, wanita itu berkata dia dan suami berasa bimbang dan keliru untuk memberitahu perkara sebenar.

"Anak perempuan kami kini berusia 30 tahun. Bagaimana kami memberitahunya bahawa 'bapanya' ialah datuknya, 'abangnya' ialah bapanya, 'adik perempuan' ialah ibu saudaranya, dan 'anak saudaranya ialah saudara tirinya?

"Saya dan suami cemas, keliru, dan bimbang untuk memberitahunya. Ini juga menyusahkan suami saya kerana dia mahu anak perempuan kami tahu bahawa dia akan sentiasa dan selamanya bapanya," katanya.

Kolumnis Lori Gottlieb yang juga ahli psikoterapi yang berkelayakan mempunyai nasihat untuknya.

Pertama sekali, dia menggalakkan ibunya untuk menyatakan fakta kepada anak perempuannya dengan mudah dan sejelas mungkin sebelum cuba meminta maaf.

"Semasa anda berfikir mengenai cara untuk melakukan perbualan yang jujur, perlu diingat bahawa terdapat dua kebenaran yang anak perempuan anda akan menyerap secara serentak. Pertama, orang yang dia panggil abangnya ialah bapa kandungnya, dan kedua, orang yang dia panggil ibu bapanya telah menipunya selama 30 tahun," katanya.

Lori kemudian memberitahu wanita berkenaan untuk bertanggungjawab sepenuhnya kerana tidak memberitahu anak perempuannya perkara sebenar lebih awal dan memastikan dia tidak cuba membuat alasan atas tindakannya itu.

Dia juga berkata bahawa wanita itu harus memaklumkan kepada anak tirinya bahawa dia akan memberitahu anak perempuannya perkara sebenar, sekiranya dia mahu menjadi orang yang menyampaikan berita itu kepada keluarganya sendiri terlebih dahulu.
-hmetro 

Tiada ulasan: