"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Malapetaka duduk dalam penjara Israhell, Tahanan Palestin dedah dibiar kelaparan

HarapanDaily.com
Penjara Israel seperti malapetaka, tahanan Palestin dedah dibiar kelaparan 
SITI NUR ZAWANI 

Tahanan Palestin yang ditangkap Israel, dibiarkan kelaparan tanpa makanan dan tidak dibenarkan meninggalkan sel mereka.

Itu pendedahan dibuat seorang tahanan berusia 17 tahun yang baru sahaja dibebaskan oleh puak zionis selepas perjanjian gencatan senjata antara Israel dan Hamas.

Laith Othman turut menyifatkan keadaan di penjara Israel sebagai “malapetaka”.

“Keadaan di dalam (penjara Israel) sangat sukar, saya tidak dapat menyatakan betapa sukarnya ia.

“Kami tidak dibenarkan keluar dari sel kami, tidak ada makanan yang enak, tidak ada makanan, tidak ada apa-apa, kami kelaparan.

“Tiada apa-apa yang baik di dalam penjara, keadaannya seperti malapetaka,” katanya memetik Awani.

Sejumlah 63 tebusan dalam konflik perang antara kumpulan pejuang Hamas dan Israel dibebaskan semalam.

Hamas membebaskan 24 tebusan, manakala Israel membebaskan 39 tahanan Palestin selepas gencatan senjata Israel-Hamas yang dirunding oleh Qatar berkuat kuasa.

39 wanita dan kanak-kanak Palestin yang ditahan di penjara Israel juga sudah dibebaskan sebagai sebahagian daripada perjanjian itu.

Tiada ulasan: