"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

4,000 kontena terkandas selepas kapal syarikat Israel dilarang berlabuh

FMT Reporters

PETALING JAYA: Sebanyak 4,000 kontena terkandas di Pelabuhan Klang selepas Putrajaya melarang kapal syarikat perkapalan yang berpangkalan di Israel berlabuh.

Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook berkata syarikat terbabit, ZIM, perlu menghubungi syarikat perkapalan lain untuk mengatur pengeluaran kontena tersebut.

“Ini merupakan tanggungjawab mereka kerana tidak boleh masuk,” katanya pada suatu sidang akhbar, lapor Sinar Harian.

Loke berkata kontena berkenaan dikenal pasti sebagai kargo transit yang diuruskan oleh Zim, dan menambah satu syarikat perkapalan tidak boleh menyelesaikan 4,000 kontena itu sekali gus.

Pentadbiran Anwar Ibrahim semalam tidak membenarkan kapal milik ZIM berlabuh di negara ini berkuat kuasa serta-merta.

Sekatan itu tindak balas terhadap tindakan Israel mengenepikan prinsip asas kemanusiaan dan melanggar undang-undang antarabangsa menerusi pembantaian dan kekejaman berterusan terhadap warga Palestin.

Malaysia juga memutuskan tidak lagi menerima kapal yang menggunakan bendera Israel, dan melarang kapal dalam perjalanan menuju ke Israel memuatkan kargo di pelabuhan.

Namun pentadbiran Anwar Ibrahim yakin keputusan itu tidak akan menjejaskan kegiatan perdagangan.

Tiada ulasan: