"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dua kesilapan Ustaz Azhar Idrus mengenai isu Al-Kahfi

HarapanDaily.com

USTAZ DR ABDUL HALIM EL-MUHAMMADY

Masalah penjelasan yang diberikan oleh Ustaz Azhar Idrus tentang pertanyaan seorang yang memahami ucapan PM 10 menyebut ashab Al Kahf adalah mengenai orang Kristian.

Soalan dikemukakan kepada Ustaz Azhar Idrus untuk mendapat pandangannya tentang kenyataan PM yang difahami oleh yang bertanya.

Ustaz Azhar Idrus memberi jawapan spontan TANPA memperhalusi apa ucapan sebenar PM dengan mengatakan PM menyebut ashab Al kahf adalah orang Kristian dan ditambah lagi dengan kenyataan bahawa pandangan sebegini adalah daripada orang jahil perkara agama yang boleh menyesatkan orang lain .

Ustaz Azhar Idrus juga mengatakan agama Kristian ini agama baru yang percaya kepada konsep triniti sedangkan ashab Al kahfi beriman kepada Allah Tuhan yang Maha ESA.

Kesilapan yang nyata jawapan yang diberikan kerana;

PM tidak menyebut ashab alkahfi beragama Kristian tetapi beliau menyebut pemuda itu menyelamatkan diri ke dalam gua untuk menyelamatkan prinsip hidup mereka mempertahankan akidahnya dan agamanya.

Hal ini disebabkan kerana ketika pemerintahan kerajaan Roman ketika itu akan membunuh sesiapa sahaja yang percaya kepada agama Masihi atau Yahudi yang menjadi pegangan manusia pada masa pemerintahan Decius 250 AD.

PM menyebut tentang pemuda ini tentang ketegasan pegangannya أنهم آمنوا بربهم و دناهم هدى

Mereka itu beriman dengan Tuhan mereka dan Allah menambah lagi hidayah kepada mereka.

PM menyebut Kristian itu islah zaman peristiwa ashab Al Kahf berlaku bukannya menyebut ashab al Kahf Kristian atau Masihi.

Kalaupun mereka itu menganut Kristian atau Yahudi masih dalam pengajaran kitabnya yang asal iaitu Taurat atau Injil.

Dari sudut fakta ilmiah dan sejarah tentang agama Kristian dikatakan Baru.

Ia bukan Baru, perubahan konsep triniti telah lama berlaku selepas Nabi Isa diangkat oleh Allah SWT dan keputusan tentang kepercayaan Tuhan Tiga uknum itu dilakukan oleh Paderi pada zaman pemerintahan kerajaan Roman.

Konsep triniti ini dicatatkan dalam al-Qur’an sebagai konsep ketuhanan yang salah. Begitu juga, kepercayaan orang Kristian Nabi Isa dibunuh sebagai menebus dosa kesalahan manusia yang Isa menebusnya.

Penyelewengan agama Kristian dan Yahudi ini bukan Baru. Al-Qur’an mendedahkan penyelewengan ini untuk memberitahu kepada generasi kemudian supaya tidak ada kesedaran bahawa mereka MENGIKUTI autoriti agama dari keputusan paderi-paderi atau hukamak mereka bukannya daripada Allah.

Ustaz Azhar Idrus nampaknya melakukan dua kesilapan dalam penjelasanya.

Pertama, jawapan yang diberikan terhadap pertanyaan yang dimulakan oleh yang bertanya menunjukkan DIA tidak memahami apa ucapan sebenar PM atau sengaja dikemukakan soalan begitu untuk melahirkan persepsi negatif terhadap PM.

Ia bertepatan pula dengan sifat gopoh Ustaz Azhar Idrus untuk respon soalan tersebut dengan SEGERA dan ditambah lagi dengan kata-kata yang merendahkan keupayaan pengetahuan dan ilmu PM sedangkan dia tidak memperhalusi sendiri ucapan PM.

Sebagai seorang ulama dihormati untuk memberi pandangan terhadap seorang pemimpin negara sepatutnya dia berpegang kepada ayat tabayyun bukannya terus menerima dan respon kepada apa sahaja soalan yang dikemukakan.

Selain itu, fakta ilmiah tentang ulasannya berkenaan Kristianiti juga tidak memberi penjelasan yang baik dan meyakinkan terutamanya kaitan dengan ashab al kahf kerana dalam perbincangan ulama ada menyebut tentang pegangan agama ashab al kahfi yang mereka pertahankan.

Ulama sepatutnya lebih berhati-hati dalam memahami isu dan memberi pandangan terhadapn ya berdasarkan fakta ilmu bukannya secara sebrono SAHAJA kerana pandangannya menjadi ikutan masyarakat.

Semoga golongan ulama menjadi obor menyuluh masyarakat untuk hidup aman dan bahagia dan memandu pemimpin negara ke arah kesejahteraan hidup rakyat dan negara bukannya merendah dan menghina kedudukannya.

*USTAZ DR ABDUL HALIM EL-MUHAMMADY merupakan Pengerusi Persatuan Majlis Murabbi Madani dan Ahli Majlis Istisyari WADAH. Beliau juga mantan pensyarah UKM.

Tiada ulasan: