"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemandu lori ditahan perdaya pengarah syarikat sehingga rugi RM1.02 juta

Meor Riduwan Meor Ahmad
am@hmetro.com.my

Alor Gajah: Seorang pengarah syarikat kerugian lebih RM1 juta selepas diperdaya melabur dalam tender pajak ladang kelapa sawit tidak wujud di dua negeri kononnya membabitkan keluasan kira-kira 1,092.65 hektar tahun lalu.

Ketua Polis Melaka Datuk Wira Zainol Samah berkata, kejadian bermula apabila mangsa berusia 68 tahun dari Paya Mengkuang, Masjid Tanah dihubungi lelaki dikenali sebagai 'Neliar' pada Jun lalu.

Menurutnya, suspek kemudiannya menawarkan mangsa tender pajak gadai ladang kelapa sawit di Ipoh, Perak berkeluasan 607.03 hektar dan di Melaka berkeluasan 485.62 hektar.

Katanya, suspek juga memberitahu tender berkenaan akan dibuka pada 17 Julai hingga 31 Oktober lalu dan berjaya meyakinkan mangsa untuk memasuki tender berkenaan.

"Bermula 17 Julai hingga 2 Januari lalu, mangsa membuat 45 kali bayaran secara berperingkat ke dalam enam akaun bank berbeza berjumlah keseluruhan kira-kira RM1.03 juta," katanya dalam kenyataannya, tadi.

Menurut Zainol, selepas bayaran dibuat, mangsa dimaklumkan berjaya memenangi tender dan akan diberikan sijil tender.

"Namun, mangsa berasa diperdaya apabila sehingga kini masih tidak menerima sijil itu seperti dijanjikan suspek.

"Mangsa membuat laporan di Balai Polis Alor Gajah pada 19 Januari lalu dan hasil siasatan membawa kepada penahanan suspek berusia 37 tahun yang juga pemandu lori di Kapar, Klang di Selangor pada 9 Februari," katanya.

Beliau berkata, siasatan kes sudah selesai dan suspek akan dituduh di Mahkamah Sesyen di sini, esok mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

Tiada ulasan: