"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kanak-kanak Korea Utara dihukum mati hanya kerana edar K-drama

BHarianonline

NEW YORK: Duta Besar Korea Selatan ke Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu (PBB), Hwang Joon-kook, mendakwa kanak-kanak Korea Utara menghadapi pencabulan hak asasi manusia paling teruk, termasuk hukuman mati kerana mengedar K-drama atau drama Korea Selatan.

Katanya, hampir tiada hak asasi bagi kanak-kanak di Korea Utara walaupun negara itu menandatangani Konvensyen mengenai Hak Kanak-kanak.

"Menurut banyak sumber awam, termasuk keterangan pembelot Korea Utara, kanak-kanak terdedah kepada pelanggaran hak asasi manusia yang teruk termasuk hukuman mati kerana mengedar drama Korea Selatan.

"Kanak-kanak juga terpaksa menjalani hukuman bersama jika ada anggota keluarga dipenjarakan atas sebab politik manakala penggunaan buruh kanak-kanak juga berleluasa," katanya.

Joon-kook berkata, kanak-kanak Korea Utara menghadapi krisis kemanusiaan kerana kepimpinan negara itu membelanjakan sumbernya untuk program nuklear dan peluru berpandu balistik serta barangan mewah.

Beliau turut mendedahkan bahawa 17 peratus kanak-kanak Korea Utara dilaporkan mengalami pertumbuhan terbantut akibat kekurangan zat makanan.

Joon -kook berkata demikian Memetik laporan diterbitkan Tabung Kanak-Kanak PBB (UNICEF), Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan Kumpulan Bank Dunia.

Beliau menegaskan, kanak-kanak yang terjejas akibat konflik bersenjata berhak mendapat penghormatan dan perlindungan khas mengikut undang-undang kemanusiaan antarabangsa.

"Dalam menghadapi cabaran yang mengecewakan ini, adalah penting bagi Majlis Keselamatan PBB (UNSC) berdiri teguh dengan tolak ansur sifar terhadap penafian akses kemanusiaan kepada kanak-kanak," katanya. - AGENSI

Tiada ulasan: