"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kedah akan cipta rekod dengan penutupan MBI Kedah melalui saman

Harapandaily

YUSRIN ADNAN

Yang dikatakan penyelesaian di luar mahkamah sebenarnya indah khabar dari rupa.

Hakikatnya, ramai bekas staf Kedah Agro Holdings Berhad (KAHB) yang tidak setuju dengan penyelesaian ini.

Mereka terpaksa setuju kerana ditakut-takutkan dengan penutupan syarikat yang mana mereka tidak akan mendapat apa-apa pampasan.

Perkara ini tidak betul kerana MBI selaku sole shareholder dalam KAHB bertanggungjawab walaupun KAHB ditutup atau wind-up.

Kes seperti ini jelas dalam kes saman CEO Kedah Corp vs MBI semasa pemerintahan Almarhum Ustaz Azizan.

CEO Kedah Corp menang dan MBI diarahkan membayar pampasan yang tinggi. Mahkamah memberi kemenangan kepada CEO Kedah Corp walaupun Kedah Corp tidak mempunyai dana atau aset. Defenden dalam kes ini adalah Kedah Corp & MBI.

Jadi, kes ini belum selesai. Mereka semua akan dibawa berbincang dan sekiranya ada asas untuk meneruskan saman sama ada di Mahkamah Perusahaan atau Mahkamah Sivil, ianya akan dibentangkan kepada kesemua mangsa yang dizalimi ini.
 
Mereka akan membuat keputusan seterusnya dengan nasihat perundangan yang lebih teliti.

Diharapkan kes ini akan memberi keadilan kepada mereka dan memperoleh hak mereka kembali.

Pada masa yang sama, kes ini akan membuktikan kegagalan Sanusi menguruskan ekonomi negeri melalui GLC dengan memufliskan MBI Kedah, insyaAllah.

The fight is on. Kedah akan mencipta rekod dengan penutupan MBI Kedah melalui saman.

Bak kata-kata hikmat dalam filem ‘The A-Team’…. alpha mike foxtrot.

Tiada ulasan: