"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Perintah berkurung untuk kanak-kanak bawah 13 tahun

Hmetro 

Paris: Seorang datuk bandar di Perancis memperkenalkan perintah berkurung pada waktu malam untuk kanak-kanak bawah 13 tahun dalam langkah terbaharu seumpama itu di Perancis untuk membendung dakwaan keganasan belia.

Beberapa bandar di Perancis pernah melaksanakan perintah berkurung pada waktu malam untuk kanak-kanak bagi tempoh terhad, pada masa lalu.

Namun, keganasan belia menjadi topik politik yang menonjol di Perancis menjelang pilihan raya Parlimen Eropah pada Jun, ketika parti berhaluan kanan, Perhimpunan Nasional, lebih menonjol dalam tinjauan pendapat berbanding parti dibarisi Presiden Emmanuel Macron.

Kerajaan minggu lalu mengarahkan langkah serupa di salah satu wilayah luar Perancis.

Robert Menard, datuk bandar paling kanan bebas di bandar Beziers di selatan, pada Isnin mengarahkan semua kanak-kanak bawah 13 tahun tidak keluar dari kawasan kejiranan dari 11 malam hingga 6 pagi, melainkan ditemani oleh orang dewasa, sehingga 30 September.

Perintah itu menyatakan perintah berkurung itu sebagai tindak balas kepada jumlah remaja di bawah umur yang semakin meningkat yang ditinggalkan bersendirian pada waktu malam dan peningkatan keganasan di bandar.

Menurut laporan kementerian dalam negeri yang diterbitkan tahun ini, golongan usia bawah 13 tahun hanya terdiri daripada dua peratus orang yang dituduh melakukan keganasan, dan hanya satu peratus daripada mereka yang disiasat atas kecurian yang ganas.

Menard juga mendakwa bahawa kanak-kanak bawah 13 tahun tidak dibawa ke hadapan hakim dan tidak dijatuhkan hukuman di Perancis.

Sedangkan sebenarnya kanak-kanak di bawah umur seperti itu boleh didakwa, walaupun mahkamah belia mengambil kira umur mereka dan mengurangkan penghakiman.

Pada 2018, mahkamah pentadbiran tertinggi negara membatalkan perintah serupa yang dikeluarkan oleh Menard empat tahun sebelumnya kerana beliau gagal menyediakan elemen untuk menyokong kewujudan risiko tertentu yang berkaitan dengan kanak-kanak bawah 13 tahun.

Tiada ulasan: