"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Penjawat awam ditahan salah guna jawatan, luluskan RM12,000 untuk kegunaan diri

Harapandaily

Seorang penjawat awam di Seremban ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana disyaki menyalahgunakan jawatannya untuk memohon dan meluluskan dana berjumlah RM12,000 untuk kepentingan dirinya.

Suspek lelaki yang berusia 44 tahun itu ditahan kira-kira jam 7 malam semalam ketika hadir di Pejabat SPRM Negeri Sembilan.

“SPRM menahan seorang penjawat awam kerana disyaki menyalahguna kedudukannya dengan membuat permohonan dan meluluskan pinjaman wang pada 2023.

“Ia untuk tujuan pendahuluan bagi kerja membaik pulih Pusat Mengumpul Getah (PMG) sebanyak RM12,000 melalui dana daripada Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Rancangan (JKKR) untuk kepentingan dirinya,” kata sumber memetik laporan Berita Harian hari ini.

Sumber itu berkata, permohonan reman terhadap suspek dilakukan di Mahkamah Majistret Sivil, pagi ini.

“Suspek dibenarkan reman selama tempoh tujuh hari bermula hari ini sehingga 21 Mei dan ditempatkan di lokap SPRM Negeri Sembilan sementara siasatan dijalankan,” lapor BH.

Sementara itu dakwaan penahanan tersebut disahkan Pengarah SPRM Negeri Sembilan, Awgkok Ahmad Taufik Putra Awg Ismail yang memaklumkan kes disiasat mengikut Seksyen 23 Akta SPRM 2009.

Tiada ulasan: