"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Gobind: Laporan Bedah Siasat Beng Hock Belum Diperoleh

Peguam mewakili keluarga Teoh Beng Hock, Gobind Singh Doe masih menunggu laporan hasil bedah siasat ke atas mayat mantan Setiausaha Politik Exco Kerajaan Negeri itu.

Katanya sehingga ke hari ini, pihaknya masih belum menerima apa-apa maklumat berhubung laporan itu.

“Tidak ada apa-pa perkembangan lagi, saya masih belum terima laporan itu,”katanya.

Gobind berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai perkembangan terbaru inkues kematian Beng Hock.

Prosiding inkues bagi menyiasat kes kematian Beng Hock yang sepatutnya didengar di Mahkamah Majistret Shah Alam 17 Disember lalu terpaksa ditangguhkan ke 7 Januari tahun depan.

Penangguhan itu dibuat bagi menunggu laporan bedah siasat mayat Beng hock disiapkan oleh pakar patalogi dari Hospital Sungai Buloh.

Penangguhan ini merupakan penangguhan kedua selepas Koroner Azmil Munthapa Abas menetapkan 9 Disember lalu sebagai tarikh untuk meneruskan prosiding selepas bedah siasat kali kedua dijalankan.

Pada 22 November lalu, sekumpulan pakar patologi di Jabatan Forensik, Hospital Sungai Buloh yang diketuai Ketua Unit Patologi HSB, Dr Shahidan Md Noor selesai melakukan bedah siasat kali kedua ke atas mayat mendiang yang digali semula sehari sebelum itu.

Mayat Teoh dikebumikan semula pada 24 November di Taman Peringatan Nirvana, Semenyih.

Gobind berkata, beliau tidak tahu bila laporan itu dapat dityerima namun berharap pakar patologi dapat menyiapkannya sebelum prosiding diteruskan 7 Januari depan.

“Ya kita masih menunggu, saya tidak tahu (bila) tetapi harap sebelum kes pada tarikh yang akan datang,”katanya.

Beng Hock, 30, setiausaha politik kepada Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kampung Baru dan Pengurusan Kilang Haram Selangor Ean Yong Hian Wah, ditemui mati di tingkat 5, Plaza Masalam, pada 16 Julai lalu, beberapa jam selepas memberi keterangan sebagai saksi siasatan penyalahgunaan wang kerajaan negeri Selangor kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor yang berpejabat di plaza itu.

Bedah siasat kali kedua ke atas mayatnya dibuat setelah Pakar Patalogi dari Thailand, Dr. Pronthip Rojanasunand yang dilantik Kerajaan Negeri Selangor mendedahkan 80 peratus kemungkinan mendiang dibunuh.
-tvselangor-

Tiada ulasan: