"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mertua Noordin Mat Top ditangkap

Pemuda Besut
Pasukan antipengganas Indonesia, Densus 88 hari ini memberkas Baridin atau Bahrudin Latif, 50, yang merupakan bapa mertua Noordin Mat Top.

Baridin ditangkap ketika berada di luar rumah kecil di Desa Banyu Asin, Cikelet Garut, Jawa Barat.

Ketua Polis Garut, Amur Candra ketika dihubungi berkata, Baridin ditangkap tidak jauh dari rumahnya bersama anak lelakinya.

Menurut beliau, serbuan dilakukan selepas polis mengintip pergerakan mereka selama tiga jam bermula pukul 2 pagi dan kedua-dua beranak itu tidak melawan ketika ditangkap.

Baridin difahamkan menjual gula merah di kawasan berkenaan sejak menjadi buruan polis kerana menyembunyi Noordin sebelum ditembak mati pada September lalu.

Baridin kini dibawa ke Jakarta untuk disoal siasat dan sejumlah barang juga difahamkan diambil dari rumah yang didiami oleh Baridin.

Baharudin atau Baridin, meloloskan diri daripada serbuan polis Julai lalu di rumahnya dekat Cilacap, Jawa Tengah.

Polis berkata, mereka menemui bahan membuat bom yang ditanam di kawasan halaman rumah.

Menurut Karnavian, pasukannya masih berada di Garut Selatan bagi melihat 'jika ada bahan letupan di kawasan tersebut'.

Anak Baridin iaitu Arina sebelum ini bernikah dengan Noordin pada 2006 menjadi isteri ketiga sebelum Noordin menghilang menghilangkan diri setelah kediaman mereka di Cilacap diserbu polis pada Julai lalu.

Noordin dipercayai terlibat merancang beberapa serangan bom berani mati dan yang terakhir adalah serangan berkembar ke atas Hotel JW Marriot dan Hotel Ritz Carlton di Mega Kuningan, Jakarta, Julai lalu.-//http://pemudabesut.blogspot.com

Tiada ulasan: