"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bung: "Saya pun tidak tahu apa perasaan saya?"

Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin dihukum penjara sebulan oleh Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur atas kesalahan berpoligami tanpa kebenaran.

Beliau juga didenda RM1,000 bagi satu lagi kesalahan bernikah tanpa kebenaran dan berhadapan dengan hukuman penjara enam bulan sekiranya gagal menjelaskan denda tersebut.

Isteri keduanya, pelakon Zizie Izette Abd Samad pula didenda RM1,000 bagi setiap dua kesalahan.

Selain itu, ketiga-tiga adik beradik lelaki Zizie juga didenda RM1,000 bagi kesalahan bersubahat.

Dua yang lain, dipercayai rakan Bung Moktar -- Sahari Ahmad dan Titing Putang, didenda RM1,000 bagi satu kesalahan bersubahat bagi kesalahan tersebut.

Semua t
ertuduh memfailkan permohonan untuk menangguhkan hukuman melalui peguam Amli Embong (kanan).

Mahkamah kemudiannya membenarkan permohonan Bung Moktar untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman penjara sebulan yang dijatuhkan ke atas dirinya itu.

Bung Moktar yang ditemui pemberita selepas membayar jaminannya bagaimanapun enggan memberi ulasan lanjut berkenaan kes yang diputuskan hari ini.

"Saya pun tidak tahu apa perasaan saya, macam mana saya mahu komen?," katanya sambil tersenyum.

Zizie juga masih mampu mengukir senyuman sambil mengucapkan terima kasih kepada wartawan yang membuat liputan perjalanan kes tersebut.

Peguam Amli Embong berkata beliau akan mengemukakan notis rayuan secepat mungkin bagi hukuman penjara Bung Moktar.

"K
ita masih boleh rayu dan kurangkan hukuman tersebut," katanya kepada pemberita di perkarangan mahkamah.

Katanya, hukuman tersebut boleh memberi kesan kepada status Bung Moktar sebagai wakil rakyat.

"Tapi ini hanya kesalahan matrimony. Ia masih boleh dibahaskan, sama ada hukuman seperti ini boleh terikat dengan hukuman kesalahan jenayah di mahkamah sivil," katanya.

Tambahnya lagi, isu sama ada Bung Moktar patut atau tidak patut berpoligami juga tidak timbul kerana pernikahan telahpun berlaku.

"Jadi isu patut atau tidak patut itu tidak lagi timbul," katanya, mengulas wajaran penghakiman bagi kes itu.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: