"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Pembersihan' di Star dan media milik MCA

Beberapa perubahaan pucuk pimpinan dijangka dilakukan ke atas beberapa syarikat yang dimiliki oleh MCA. Antaranya, termasuk Huaren Holdings, Star Publications, dan stesen radio 988.

Pihak pengurusan kanan yang dilantik oleh bekas presiden, Datuk Seri Ong Tee Keat dijangka akan disingkirkan dan diganti dengan pegawai-pegawai pilihan presiden baru, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

Bagaimanapun perubahaan itu dikatakan akan hanya membabitkan perlantikan berkaitan politik.

Antara nama yang disebut-sebut termasuk timbalan pengerusi eksekutif Star Publications, Datuk Clement Hii Chii Kok dan pengarah eksekutifnya, Ng Beng Lye.

MCA memiliki 40 peratus daripada saham Star Publications melalui badan pelaburannya, Huaren Holdings. Star Publications menerbitkan akhbar bahasa Inggeris utama negara, The Star dan merupakan sumber kewangan penting bagi MCA.

AGM Star detik permulaan

Kedua-dua mereka - Clement dan Ng dilantik ke lembaga pengarah Star pada Januari tahun lalu. Perlantikan mereka dilihat sebagai tindakan Ong untuk memperkuatkan cengkamannya dalam menghadapi pemilihan pucuk pimpinan MCA.

Mereka dipercayai akan disingkirkan pada mesyuarat agung tahunan Star Publication yang dijadualkan pada 24 Mei ini.

Menurut agenda mesyuarat, pemilik saham akan mengundi bagi pemilihan semula Ng sebgai pengarah, yang disenaraikan sebagai resolusi ketiga.

Walaupun nama Clement tidak disenaraikan dalam agenda, adalah percayai langkah-langkah telah diambil bagi beliau mengosongkan jawatannya itu.

Wong Chun Wai dijangka kekal

Ba
gaimanapun nasib seorang lagi pengarah eksekutif syarikat itu yang juga pengarang kumpulan akhbar The Star, Datuk Seri Wong Chun Wai dipercayai selamat.

Wong telah berkhidmat selama 26 tahun dengan akhbar itu dan dilihat sebagai bukan penyokong kuat Ong.

Selain itu, janji yang dibuat Chua menerusi manifesto pemilihannya yang bertajuk 'Humble Ant' bahawa beliau akan memberi autonomi editorial dan kebebasan pengurusan jika dipilih, bakal menyelamatkan Wong.

Chua menghadapi tekanan daripada beberapa NGO selepas dilantik sebagai presiden. Dua pertubuhan awam secara terbuka menuntut beliau mengotakan janji-janjinya akan polisi autonomi editorial The Star diteruskan.

Bos Selangor Pewter dijangka terajui Star


Ura-ura mengatakan Pengarah Urusan Royal Selangor International (dahulunya Selangor Pewter) Yong Poh Kon adalah calon pilihan Chua untuk menerajui Star Publications.

Yong bukan muka baru di kalangan veteran MCA. Beliau pernah memimpin badan pemikir parti itu, Institut Strategik dan Analisis Polisi (INSAP) semasa era bekas presiden, Tan Koon Swan.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: