"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Penamaan Calon PRK Sibu Berjalan Lancar

Proses penamaan calon di sesi pagi berjalan lancar tanpa kejadian yang tidak diingini.

Penyokong kedua-dua belah pihak berbalas slogan di bawah pengawasan unit anti-rusuhan.

Calon Pakatan Rakyat, Wong Ho Leng tiba di dewan Suarah Sibu kira-kira jam 8.30 pagi tadi. Beliau diiringi 700 penyokong bersama setiausaha agung DAP, Lim Guan Eng, Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

Calon Barisan Nasional, Robert Lau tiba 10 minit kemudian dengan 300 penyokong bersama Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud, Datuk Shafie Apdal, Presiden SUPP, Tan Sri Dr George Chan dan Datuk Noh Omar.

Mereka masuk Dewan pada jam 9 pagi untuk menyerahkan borang pencalonan.
Calon Bebas, Narawi Harun tiba 5 minit kemudian.

Sementara itu, lalulintas bandar Sibu tidak terjejas dengan sekatan polis di beberapa batang jalanraya.

Perarakan dibanyangi helikopter polis di angkasa raya, dan keliling Dewan Suarah Sibu dikawal unit anti rusuhan dilengkapi gas pemedih mata.

Ketika berita ini ditulis, Tan Sri Khalid Ibrahim menunjukkan kematangan politik Pakatan Rakyat dengan menjengah khemah parti lawan.

Beliau diiringi Datuk Dr. Hasan Ali, Xavier Jeyakumar dan Salahuddin Ayub menjenguk Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Sharizat Jalil dan Khairy Jamaluddin.

Tan Sri Khalid juga menemui Tan Sri Abdul taib Mahmud yang dikenalinya lebih 30 tahun.
Menteri Besar Selangor yang diapit Dominique Ng ketika ditemui kemudian berkata, walaupun sebahafian besar pimpinan PR dan BN saling mengenali namun pendekatan politik yang membezakan dua gagasan ini.

Khalid berkata, rakyat tidak lagi perlu meletakkan kepercayaan kepada Barisan Nasional kerana pemerintah telah diberi peluang berulang kali dan menggagalkannya.
-tvselangor-

Tiada ulasan: