"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Remaja ditembak: Satu kejadian, pelbagai cerita

Kenyataan saksi utama kes kematian remaja 14 tahun, Aminulrasyid Amzah yang ditembak mati oleh polis - Azamuddin Omar yang juga penumpang pada awal pagi kejadian 26 April lalu menyebabkan versi yang didakwa oleh polis menjadi pertikaian.

NONEKetua polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar yang memaklumkan kepada pemberita berhubung apa yang berlaku pada kejadian itu, sebelum ini, berkata tindakan remaja berkenaan untuk bercakap kepada wartawan adalah 'tidak beretika'.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan juga beranggapan tindakan Azamuddin itu sebagai tidak wajar.

Malaysiakini membandingkan kenytaan polis berhubung kejadian itu dengan cerita beberapa saksi termasuk oleh Azamuddin.

ADENGAN KEJAR

Versi polis: Khalid (bawah) memberitahu Utusan Malaysia bahawa dua anggotanya mengesan sebuah lereta Proton Iswara di Seksyen 14, Shah Alam dalam keadaan mencurigakan.

NONEKatanya, pemandu kereta itu tidak mengendahkan isyarat p[olis supaya berhenti tetapi sebaliknya memecut. Tindakan itu menyebabkan polis mengejar dengan bantuan dua anggota lain dengan sebuah kereta peronda yang lain.

New Straits Times melaporkan polis berjaya menahan kereta itu selepas ia melanggar beberapa lampu isyarat.

Panel yang diketuai oleh Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Abu Seman Yusop, semalam mengesan laluan kereta itu yang didakwa mereka dikejar sepanjang 6 km dari Seksyen 7 ke Seksyen 11.

Versi saksi: Pada sidang medianya, Azamuddin mendakwa mereka dalam perjalanan ke restoran Ali Corner di Seksyen 7 di Shah Alam bagi membantu seorang rakan yang tayar motorsikalnya pancit.

"Bagaimanapun ketika dalam perjalanan kereta mereka bergesel dengan sebuah kereta lain dan menyebabkan Aminulrasyid menjadi panik. Dia bercadang untuk pulang ke Seksyen 11,” katanya.

NONEKata Azamuddin (kanan), beberapa lelaki bermotosikal yang dipercayai rakan pemilik kereta yang mereka gesel sedang mengejar mereka.

Dalam laporan polisnya selepas kejadian itu, saksi berkenaan berkata beberapa penunggang motosikal cuba mengejar mereka berhampiran Bulatan Kayangan di Seksyen 12.

Penunggang motorsikal itu dilapor berlanggar bahagian belakang kereta Iswara Aminulrasyid dan jatuh.

"Aminulrasyid semakin takut dan memecut tanpa menghiraukan keselamatan mereka mahupun orang ramai,” katanya dalam laporan.

ADENGAN TEMBAKAN

Polis: "Apabila tiba di tempat kejadian, polis melepaskan tembakan pada tayar bagi memaksa kereta itu berhenti. Kereta itu terbabas di tepi jalan,” kata Khalid.

Katanya lagi, hanya seorang anggota yang melepaskan tembakan dan empat tembakan dilepaskan, satu menepati kepala Aminulrasyid.

Saksi: Semalam, Azamuddin dipanggil polis untuk memberi keterangan buat kali ketiga dan diminta untuk mengesahkan sama ada tembakan terakhir dilepaskan sebelum atau selepas kereta itu berlanggar.

NONE"Polis mengejar kami sehingga stesen petrol Caltex dan mula menembak," kata Azamuddin.

Remaja itu berkata polis melepaskan tembakan pada tayar kereta di hujung laluan antara Jalan Tarian dan Jalan Wau, yang lebih kurang 500 meter dari rumah mangsa hingga menyebabkan kenderaan tidak dapat dikawal dan terbabas.

Sebutir peluru menepati kepala remaja berusia 14 tahun itu.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: