"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Isteriku isteri orang

Shanty Nur Shaffizan Shafee
KUALA LUMPUR:
Ibarat jatuh ditimpa tangga, seorang lelaki bukan saja kerugian RM17,500, malah turut kehilangan isteri yang dikahwininya sejak lima bulan lalu apabila wanita terbabit sudah berkahwin di negara asalnya, empat tahun lalu.

Mangsa, Tan Chin Seng, 30, berkata semuanya bermula apabila melihat kebahagiaan rakannya yang berkahwin dengan gadis Vietnam lalu mendapatkan khidmat ejen bagi mencari bakal isteri.

“Sebaik saja melihat gambar isteri, Nguyen Thi Vinh, 25, dari koleksi album ejen terbabit, saya terus jatuh cinta dengan kelembutan wajahnya lalu membayar RM500 untuk membeli tiket penerbangan membolehkan dia datang ke negara ini.

“Setelah sebulan berkenalan, kami mendaftarkan perkahwinan pada Disember tahun lalu dan membayar RM17,000 bagi urusan dokumentasi dan wang hantaran yang diminta ejen terbabit,” katanya ketika ditemui pada sidang media di Biro Pengaduan Awam MCA, semalam.

Menurut Tan, selepas berkahwin, dia berasa pelik apabila melihat isterinya itu sering termenung dan bersedih, namun menyangka ia hanya sementara.

“Bagi menggembirakan hatinya, kami pulang ke kampung halamannya di Vietnam pada sambutan Tahun Baru Cina selama dua minggu bagi mengenali keluarga dan saudara-maranya dengan lebih dekat.

“Sebaik saja kembali ke tanah air, kami dikejutkan dengan berita kematian neneknya dan dia meminta untuk pulang dan berjanji akan pulang ke sini dengan segera,” katanya.

Namun, Tan berkata, sejak isterinya pulang ke Vietnam, wanita terbabit gagal dihubungi menyebabkan dia berasa ada sesuatu yang buruk berlaku.

“Sangkaan saya tepat apabila wanita terbabit memberitahu dia sebenarnya sudah berkahwin empat tahun dan meminta maaf kepada saya kerana tidak berterus terang.

“Dia mendakwa diperdaya ejen terbabit kerana dia sepatutnya datang ke negara ini untuk mencari pekerjaan bukan berkahwin dengan saya,” katanya yang turut menerima surat pendaftaran perkahwinan wanita terbabit yang disahkan asli oleh Kedutaan Vietnam, di sini.

Tan berkata, dia cuba mendapatkan penjelasan dari ejen terbabi, namun mereka enggan bertanggungjawab sebaliknya mendakwa turut diperdayakan wanita terbabit.
-hmetro-

Tiada ulasan: