"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bantuan Kerajaan Pakatan tanpa kira parti politik

Mohd Sabri Said
BUTTERWORTH, 8 Mei:
Timbalan Ketua Menteri, Dr Mansor Othman berkata, bantuan yang disampaikan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat tidak memilih latar belakang politik sebaliknya terus kepada mereka yang memerlukan.

Katanya, kerajaan negeri akan memberikan bantuan kepada sesiapa pun tanpa mengira latar belakang politik tetapi atas dasar kemiskinan berbanding di era kepimpinan Umno dahulu.

Lazimnya, kata beliau PUZ akan memberikan bantuan kepada mereka yang mengalami kesukaran hidup atau mempunyai keluarga yang daif.

"Inilah agenda Kerajaan Pakatan Rakyat berlainan dengan apa yang dilaksanakan oleh Kerajaan Barisan Nasional (BN) yang asyik mementingkan politik sempit dengan membiarkan orang Melayu berada di paras kemiskinan untuk menyenangkan mereka menyalurkan bantuan ketika pilihan raya kecil atau umum," tambahnya.

Beliau menyatakan demikian selepas majlis penyerahan kunci kepada pemilik rumah PUZ di Jalan Mengkuang, semalam.

Sembilan orang mangsa bencana alam di Jalan Mengkuang, Penaga dan Bayan Baru mendapat peruntukan hampir RM200,000 untuk membaiki kerosakan rumah termasuk dua rumah sumbangan Pusat Urus Zakat (PUZ) bernilai RM33,000 sebuah menggantikan rumah yang terbakar penghujung tahun lalu.

Pengarah PUZ Negeri Pulau Pinang, Dr Azman Abdul Samat memberitahu, kesemua mangsa memperolehi berdasarkan mengikut kos kerugian masing-masing.

"PUZ memberikan rumah beranggaran RM33,000 berkeluasan 20 x 34 kaki persegi dengan mempunyai tiga bilik tidur. Yang lain kita bagi bentuk wang tunai ada yang RM6 ribu, RM5 ribu dan RM2 ribu," jelasnya.

Turut sama dalam program tersebut ialah Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (Maipp), Ustaz Ellias Zakaria, timbalannya, Ustaz Saleh Man dan Ahli Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP), Mohd Farid Arshad.

Tiada ulasan: