"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MB Tolak Program Nuklear, Sumber Tenaga Lain Harus Diteroka

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim menegaskan kerajaan Selangor sama sekali tidak akan menyokong atau membenar sebarang pembangunan teknologi nuklear dibangunkan di negeri ini.

Beliau berkata, kerajaan negeri membuat keputusan demikian selepas memikirkan wujud punca tenaga lain yang boleh digantikan dengan tenaga nuklear.

Semalam, kerajaan Pusat memberi lampu hijau kepada Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air untuk meneruskan rancangan membina loji janakuasa nuklear negara yang pertama dan dijangka beroperasi menjelang tahun 2021.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memberi alasan sumber semula jadi penting dibangunkan supaya dapat menyimpan sumber semula jadi yang terbatas sebelum bekalannya kehabisan.

Tan Sri Khalid berpendapat negara pada masa ini boleh mempelbagai cara untuk mengguna tenaga sedia ada di negara ini.

Dengan terdapat sumber tenaga solar mencukupi, kerajaan negeri tidak perlu menyokong usaha pembangunan tenaga nuklear.

“Kerajaan negeri Selangor berpendapat untuk di negeri Selangor tidak menyokong atau tidak akan membenarkan pembinaan pelan nuklear di negeri Selangor atas dasar-dasar yang kita rasa terdapat di negeri ini dengan punca-punca yang boleh kita lakukan dengan tenaga solar.

“Tenaga solar dipertingkatkan dan usaha-usaha mengurangkan penggunaan tenaga dari segi cahaya dan struktur dengan menggunakan dan menggunakan Low Admission Diot untuk membentuk lampu-lampu baru,” katanya.
-tvselangor-

Tiada ulasan: