"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Umno-BN tutup rahsia Blok L dan M

Halik Zaman
Musa Aman, Ketua Menteri Sabah telah mengeluarkan satu kenyataan penafian yang tidak meyakinkan bahawa Blok L dan M kawasan carigali terletak dalam perairan Sabah. Kita semua dapat baca penafian beliau ini dilihat sebagai suatu kenyataan yang ‘sambil lewa’ tanpa disokong oleh suatu bukti yang tepat dan kukuh. Musa Aman seolah-olah 'melepaskan batuk ditangga' secara bersahaja.

Beliau dilihat sebagai memberikan satu penafian bermuslihat tanpa menjelaskan kepada rakyat Sabah secara terperinci akan kedudukan geografi sebenar Blok L dan M. Beliau sekadar untuk mengaburi mata rakyat tanpa menjelaskan kebenaran yang sebenar-benarnya dengan bersandarkan peta persempadanan antara Limbang dan Sabah.

Datuk Harris Salleh, mantan Ketua Menteri Sabah yang saya temui secara tidak formal di Hotel Hyatt menyatakan bahawa perkara ini perlu disemak dengan teliti. Banyak sumber harus di kaji, antaranya peta British harus dirujuk kembali bagi menentukan lokasi persempadanan yang tepat. Akan tetapi menurut beliau lagi beliau tidak pasti sama ada Kerajaan Malaysia telah atau pernah mengubah peta persempadanan berkenaan.

Kita dapat melihat adanya kontra dalam kenyataan penafian Musa Aman dalam subjek Blok L dan M ini.

Jika di imbas kembali kenyataan terdahulu yang di keluarkan oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang mana beliau menyatakan negeri Sabah akan menghadapi kerugian sebanyak RM16 bilion ekoran perjanjian yang dimeterai oleh mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Jadi persoalannya, mengapa pula Sabah akan menanggung kerugian sekiranya Blok L dan M ini tidak berada dalam lingkungan perairan Sabah? Dan mengapa Tun Dr Mahathir mengeluarkan kenyataan sedemikian?

Ini jelas menunjukkan Blok L dan M pasti berada dalam lingkungan perairan Sabah.

Kita kurang berkeyakinan insan terpelajar seperti Tun Dr Mahathir tidak mempunyai fakta dan bukti yang kukuh sebelum memberikan apa-apa kenyataan berhubung perkara di atas? Malah kita percaya Tun Dr Mahathir juga tidak mahu dilihat sebagai 'pemimpin yang kurang pintar' memberikan kenyataan tanpa merujuk terlebih dahulu persempadanan tersebut.

Siapakah antara pemimpin Umno yang berbohong kini?

Apakah pemimpin Umno zaman dahulu yakni Tun Dr Mahathir ataupun pemimpin Umno Sabah Musa Aman? Yang pasti, salah seorang dari mereka pasti telah mengeluarkan kenyataan 'berbohong'.

Tidak pasti pula Musa Aman ‘buat kenyataan bohong' untuk lepaskan diri dari terus dihujani persoalan-persoalan dari rakyat Sabah? Atau Musa Aman takut nasib Umno Sabah akan sama dengan nasib Parti Berjaya yang tumbang bila Pulau Labuan diserahkan kepada Persekutuan untuk dijadikan wilayahnya?

Pemimpin yang mana satu yang berbohong ini, pastinya antara 'dua M' ini, Musa atau Mahathir? Tapi yang jelas dan pasti, kedua-dua mereka adalah 'khalifah Umno'! Jadi tidak seberapa hairanlah kerana memang budaya Umno suka merekacipta cerita serta pakar membohong.

Pakatan Rakyat seharusnya akan jadikan Blok L dan Blok M satu isu sensasi kepada rakyat Sabah supaya rakyat Sabah tahu mereka benar-benar tertipu lagi.

Jangan tunggu PRU-13 lagi, 'highlight' dari sekarang dari kampung kekampung agar rakyat tahu bahawa mereka kini dan sedang tertipu.

Tiada ulasan: