"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar gagal rayuan, diperintah bayar RM70,000

Mahkamah Persekutuan hari ini menghalang bantahan oleh peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mencabar satu keputusan Mahkamah Rayuan yang dibuat dalam bahasa Inggeris.

Mahkamah juga mengarahkan Anwar membayar kos mahkamah sebanyak RM70,000.

Keputusan ini dengan sendirinya membatalkan rayuan Anwar itu dalam kes saman malu yang dikemukakan ke atas Tun Mahathir Mohamad.

Keputusan dalam bahasa Inggeris itu dibacakan oleh Hakim Besar Malaya Tan Sri Arifin Zakaria.

Dalam penghakiman itu, Arifin berkata mahkamah mempunyai kuasa yang luas sama ada untuk mengemukakan keputusan dalam bahasa Inggeris atau bahasa Melayu.

Dua lagi anggota panel hakim ialah Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri James Foong dan Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Suriyadi Halim Omar.

Peguam Anwar, Karpal Singh sebelum ini mempertikaikan kesahihan perlembagaan dalam keputusan mahkamah pada 27 September lalu.

Anwar yang hadir ke mahkamah hari ini diwakili peguamnya Karpal Singh manakala Mahathir diwakili Datuk VK Lingam.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: