"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dasar Membangun Bersama Islam Perlu Dipertegaskan

Muhammad Yusri Amin  

KOTA BHARU, 10 Mei (Hrkh) - Muktamar Tahunan Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan Kali Ke-50 yang berlangsung hari ini mendesak agar satu penegasan semula Dasar Membangun Bersama Islam dilakukan.

Penegasan semula itu membabitkan semua jabatan dan agensi Kerajaan Negeri termasuk Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

"Penegasan itu hendaklah dilaksanakan dengan tegas, dan seterusnya mengawal masalah gejala sosial dan salah laku di kalangan semua generasi masyarakat Kelantan," adalah merupakan usul yang diterima sebulat suara setelah dibahaskan.

Usul tersebut dibawakan Dewan-Dewan Pemuda PAS Tanah Merah, Bachok dan Ketereh. Sementara usul kedua diterima sebulat suara setelah dibahaskan ialah usul mengenai Kebajikan yang dibawakan Dewan-Dewan Pemuda PAS Pasir Mas, Ketereh dan Tanah Merah.

"Memandangkan ramai tenaga pengajar Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dan sekolah-sekolah agama di bawah Yayasan Islam Kelantan (YIK) merupakan petugas dan ahli aktif parti, maka adalah didesak agar satu kajian permasalahan di kalangan golongan itu dibuat Dewan Pemuda PAS Negeri.

"Ini penting supaya ianya boleh ditangani secara cepat dan tepat khususnya berkaitan dengan bayaran elaun dan kenaikan pangkat," katanya.

Usul lain yang diterima tanpa bahas ialah usul mengenai disiplin dalam jamaah, usul pemerkasaan "PAS Untuk Semua" dan usul pemerkasaan program "Jom Sertai PAS".

Usul-usul tersebut dibawakan Dewan-Dewan Pemuda PAS Kawasan Pasir Mas, Pasir Puteh, Kota Bharu, Machang, Kubang Kerian dan Guma Musang.

Ketika mengemukakan usul mengenai disiplin dalam jamaah, Dewan-Dewan Pemuda PAS Pasir Mas dan Pasir Puteh mendesak agar pimpinan PAS mengambil tindakan yang lebih tegas terhadap ahli-ahli parti yang melakukan apa-apa perbuatan yang boleh memburukkan imej parti.

"Tindakan juga dilakukan ke atas ahli-ahli parti yang memecah belahkan perpaduan ahli parti dan membawa elemen negatif dalam parti sehingga menyebabkan gejala negatif yang telah sekian lama wujud pada parti lawan mula menjangkiti PAS.

"Kami juga mendesak agar semua ahli parti memberi perhatian khusus dalam menjauhi perkara-perkara itu," katanya.

Mengenai usul pemerkasaan "PAS Untuk Semua", Dewan-Dewan Pemuda PAS Kota Bharu dan Machang mendesak agar digerakkan secara giat usaha mendekati masyarakat bukan Islam dengan membawa mesej memahami Islam hakiki melalui program dakwah yang lebih efisyen oleh parti khususnya dengan menghidupkan Kelab-Kelab Penyokong PAS di setiap Kawasan.

Pada usul pemerkasaan program "Jom Sertai PAS" pula, Dewan-Dewan Pemuda PAS Kubang Kerian dan Gua Musang mendesak agar Dewan Pemuda PAS Negeri memperkasakan program "Jom Sertai PAS" secara khususnya untuk para pengundi muda melalui pakej-pakej program yang lebih menarik dan menyeluruh bagi mempastikan sokongan terhadap PAS daripada kalangan generasi muda akan terus berkembang.

Muktamar yang berlangsung di sebuah hotel dekat sini dirasmikan Setiausaha Dewan Permuda PAS Pusat Ahmad Sabki Yusof. Turut hadir ialah Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Belia, Sukan dan NGO Negeri Abdul Fattah Mahmood.

Tiada ulasan: