"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Keputusan pilihan raya kampus UM diumum petang ini

PETALING JAYA, Feb 3: Keputusan rasmi pilihan raya kampus Universiti Malaya (UM) yang ditangguhkan minggu lalu akan diumumkan petang ini.

Pilihan raya diadakan Khamis lalu serentak dengan beberapa universiti lain.

Ini kali pertama keputusan pilihan raya kampus UM ditangguhkan pengumumannya hampir seminggu selepas hari pengundian.

Naib Canselor UM, Profesor Datuk Dr. Ghauth Jasmon berkata laporan penuh siasatan ke atas sistem undian elektronik (e-undi) oleh konsultan teknologi maklumat (IT) lulusan Universiti Harvard hanya akan diperoleh pagi ini.

“Keputusan rasmi akan diumumkan pada pukul 4 petang esok (hari ini) di Dewan Tunku Canselor,” kata beliau selepas menerima memorandum menyokong e-undi daripada Penggerak Mahasiswa semalam.

Menurut beliau, konsultan berkenaan dipilih atas permintaan kumpulan Pro-Mahasiswa dan pihak UM turut mempercayai kewibawaan mereka memandangkan Universiti Harvard telah lama menggunakan sistem tersebut.

“Pihak UM tidak akan mencampuri hasil siasatan sistem berkenaan dan akan menerima apa sahaja keputusan yang akan diumumkan,” kata beliau dipetik Utusan Malaysia.

Dalam pada itu, Pengerusi Gabungan Mahasiswa Bantah E-Undi (Bantah) Mohd Aizat Mohd Salleh meminta Kementerian Pengajian Tinggi segera mengarahkan keseluruhan universiti agar mengadakan bedah siasat terhadap perjalanan pilihan raya kampus secara keseluruhan bagi mengenal pasti penyelewengan dan kelemahan yang berlaku dalam pilihan raya kampus.

“Universiti-universiti yang menggunakan sistem e-undi di dalam pilihan raya kampus agar segera memansuhkan penggunaan sistem tersebut dan mengembalikan kepada sistem pengundian secara manual yang lebih telus.

“Universiti segera mengambil tindakan terhadap jawatankuasa pemilihan MPM yang didapati terbukti terlibat dengan penyelewengan, ugutan dan penindasan kepada mahasiswa,” katanya.

Tuntutan ini adalah bagi memastikan demokrasi kampus serta pilihan raya dapat diadakan dalam keadaan yang bersih, adil dan bebas daripada unsur-unsur penipuan dan ketidak adilan, kata beliau dalam kenyataan dikeluarkan.

“Demi generasi kepimpinan mahasiswa yang akan datang lahir daripada proses pemilihan yang bersih dan adil,” katanya.
-malaysianinsider-

Tiada ulasan: